söndag 3 mars 2019

Trollkarlens arvinge av Ida Öhnell


Titel: Trollkarlens arvinge 
Författare:
Ida Öhnell 
Språk:
Svenska
Serie:
Trollkarlens arvinge #1
Antal sidor:
294
Utgiven:
September 2016
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
"Genom den svarta höststormen ringde ett larm ut över nejderna. Fåglar och andra flygande väsen lyfte från grenarna och vindilar for med dundrande fart fram över ängarna. Det var uppståndelse den natten. Ett barn hade fötts på Zenithars borg, trollkarlen hade fått en arvinge."

17 år senare bor Stella i en vanlig svensk småstad med sin moster och lillebror, och vet ingenting om sin far. När han då hör av sig och plötsligt vill att de ska komma och bo hos honom så blir det början på ett äventyr som förändrar allt.

Kommentarer:
Trollkarlens arvinge är första delen i vad jag tror (och hoppas) kommer bli en serie och jag förstår faktiskt inte varför jag inte hade hört talas om den här boken innan för den var så bra!

Jag älskar fantasy och tycker alltid det är så roligt att få läsa mer av svenska författare inom den genren, och framfört allt när omslaget är så fint. 
Jag fastnade väldigt fort för språket, det var så fint och målande och jag rycktes på en gång med i handlingen och ville bara fortsätta läsa.

Boken utspelar sig  i nutid och sedan har vi också trollkarls världen Aurgård som påminde lite om medeltiden med en mystisk borg, rustningar, och riddare men sedan fanns det även konserter och klubbar. Jag gillade att läsa om när karaktärerna befann sig i Aurgård och jag uppskattade att det fanns med en karta i boken, det gjorde att det var lätt att följa vart karaktärerna befann sig.

Vi får träffa syskonen Stella och Jacob och jag tyckte att båda två var så lätta att tycka om för båda var intressanta, och framfört allt sympatiska. 
Stella utvecklades mycket som karaktärer under bokens gång och sedan tyckte jag att flera av bi karaktärerna var riktigt intressanta och hoppas få lära känna dem bättre.

Trollkarlens arvinge bjöd på ett magiskt och spännande fantasy äventyr med härliga karaktärer och nu längtar jag bara tills nästa bok kommer ut!

Betyg 8/10

Tusen tack till Ida Öhnell för recensionsexemplaret! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Edda Headshot - Peter Westberg

Titel: Edda Headshot  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Edda Headshot #1 Antal sidor: 239 Utgiven: Maj 2023 Finns hos: ...