söndag 16 maj 2021

Uppdraget i London - Hanna Blixt & Jakob Blixt

Titel: Uppdraget i London 
Författare:
Hanna Blixt & Jakob Blixt
Språk:
Svenska 
Serie:
Historieväktarna #1
Antal sidor:
214
Utgiven:
Mars 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Sedan urminnes tider har två hemliga sällskap kämpat mot varandra för att bevara, respektive förändra, historien. När Milton och Iona på något sätt råkar ändra det förgångna så att nazisterna vinner kriget, blir de indragna i ett farligt äventyr.

En tidsresa för dem tillbaka till andra världskriget och 40-talets London. Nu måste de ställa allt tillrätta. På en ubåt vid kusten är de med i en av andra världskrigets mest fascinerande händelser, Operation Köttfärs, där en död soldat och förfalskade dokument har en avgörande roll för krigets utgång. Kommer Milton och Iona att lyckas återställa historien och återvända till nutiden så som vi känner den?

Kommentarer:
Uppdraget i London är första boken i serien Historieväktarna och är även Hanna Blixt nya barnbok som hon har skrivit tillsammans med sin man Jakob. Då jag gillat alla böcker jag har läst av Hanna Blixt, såg jag fram emot att läsa Uppdraget i London och var den minst lika bra som hennes tidigare böcker? Svar ja. Hanna Blixt har gjort det igen, hon har skrivit en fängslande bok som inte går att sluta läsa!

Handlingen var så intressant, spännande och lärorik och jag gillade verkligen karaktärerna Milton och Iona, de var så smarta och modiga. Deras vänskap var också så fin att läsa om. Jag gillade att författarna lyckats väva in en hel del historiska inslag men utan att det blir tråkigt eller för mycket.
Språket var precis som i Hanna Blixts tidigare böcker, riktigt målande och fint. Jag gillade det detaljerade miljöbeskrivningarna som gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.

Uppdraget i London bjöd på ett spännande historiskt äventyr och jag ser fram emot att få följa med Milton och Iona på deras nästa äventyr!

Betyg 8/10


Tusen tack till författarna och Tukan förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Edda Headshot - Peter Westberg

Titel: Edda Headshot  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Edda Headshot #1 Antal sidor: 239 Utgiven: Maj 2023 Finns hos: ...