torsdag 11 februari 2016

Eleanor&Park - Rainbow Rowell

Titel: Eleanor&Park 
Författare:
Rainbow Rowell
Språk:
Engelska
Antal sidor:
328
Utgiven:
Februari 2013
Förlag:
St Martin´s Press















Beskrivning från Goodreads:
Two misfits.
One extraordinary love.

Eleanor... Red hair, wrong clothes. Standing behind him until he turns his head. Lying beside him until he wakes up. Making everyone else seem drabber and flatter and never good enough...Eleanor.
Park... He knows she'll love a song before he plays it for her. He laughs at her jokes before she ever gets to the punch line. There's a place on his chest, just below his throat, that makes her want to keep promises...Park.
Set over the course of one school year, this is the story of two star-crossed sixteen-year-olds—smart enough to know that first love almost never lasts, but brave and desperate enough to try.

Kommentarer:
Eleanor&Park blev min första bok av Rainbow Rowell men inte den sista kan jag garantera.
Vi får följa Eleanor och Park som är motsatser till varandra och de kommer från två helt olika hemförhållanden. En dag när Eleanor kliver på bussen på väg till skolan finns det bara en plats ledig och det är bredvid Park. De sitter bredvid varandra varje dag både till och från skolan och i början tittar de inte ens på varandra men efter ett tag börjar de prata och utveckla en slags vänskap som till slut blir något mer.
 
Eleanor&Park växlar mellan Eleanor och Parks perspektiv vilket gör att man lär känna båda två väldigt bra och jag tyckte att  Rowell verkligen lyckades med att få båda karaktärerna att kännas så äkta.
Jag gillade verkligen Eleanor, bland annat eftersom hon var annorlunda utseendemässigt jämfört med många andra kvinnliga karaktärer i böcker, vilket jag uppskattade mycket!
Hon hade en väldigt egen klädstil, hon använde inte smink och var lite rund.
Eleanor var även en väldigt stark och person med tanke på att hon hade det väldigt tufft hemma, och hon brydde sig inte heller om att andra personer tyckte att hon var konstig och annorlunda. Jag gillade att hon inte brydde sig om vad de andra tyckte om hennes utseende, det är en bra egenskap att inte låta andra personers åsikter påverka en som det lätt kan göra, speciellt när det gäller ens utseende.

Eleanor & Park var en otroligt fin berättelse och jag gillade också att deras relation kändes så verklighetstrogen och jag vet att Eleanor och Parks kärlekshistoria inte kommer lämna mig på ett tag för jag blev verkligen berörd...

Citat:
“Ever since the first day they'd met, Eleanor was always seeing him in unexpected places. It was like their lives were overlapping lines, like they had their own gravity. Usually, that serendipity felt like the nicest thing the universe had ever done for her”

Betyg 9/10

2 kommentarer:

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...