torsdag 10 februari 2022

The Girl Who Speaks Bear - Sophie Anderson

Titel: The Girl Who Speaks Bear 
Författare:
Sophie Anderson
Språk:
Engelska
Serie: -
Antal sidor:
416
Utgiven:
September 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Found abandoned in a bear cave as a baby, 12-year-old Yanka has always felt out of place in her small village. When she wakes up to find that her legs have become bear legs, she sets off into the forest to discover who she is, on a journey that takes her from icy rivers to smouldering mountains, with an ever-growing group of misfits alongside her... Interwoven with traditional stories of bears, princesses and dragons, Yanka's journey is a gorgeously lyrical adventure from the best-selling author of The House With Chicken Legs.

Kommentarer:
Jag har tidigare läst två böcker av Sophie Anderson och kan nu säga att hon blivit en ny favoritförfattare för hörrni, den här boken var bara så bra!
Det är en middle grade (skriven för barn 9-12 år) men denna kan absolut alla läsa! Detta kommer vara en av favoriterna jag läste under 2022, det är jag säker på. Jag vet inte vart jag ska börja men jag älskade denna bok så mycket!

Språket var så magiskt och fängslande och gjorde att jag inte kunde sluta läsa.
Boken är dessutom full av otroligt vackra illustrationer som gjorde läsupplevelsen ännu bättre! Handlingen var så intressant och bjöd på ett härligt äventyr i en snöig och magisk värld som jag älskade!

Jag älskade karaktärerna, speciellt huvudkaraktärens Yankas lilla vesla som heter Moustrape. Vi får även träffa andra karaktärer som Sasha, Ivan, en varg, en hjort och Elena som var med i Andersons andra bok The House With Chicken Legs. Man behöver inte ha läst Andersons bok The House With Chicken Legs men om man har gjort det är det roligt att få ta del av några detaljer.

The Girl Who Speaks Bear bjöd på en fantastisk läsupplevelse och jag kan inte rekommendera den nog!

Citat:

“One day I’d like to find the story of my past, and I hope it’s something more magical than being unwanted and abandoned as a baby. I hope it’s a tale filled with wonder, that explains who I am and why I’m different, why I hear the trees whispering secrets, and why I always feel the forest, pulling me in.”  


Betyg 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårsfesten - Lucy Foley

Titel: Nyårsfesten Författare: Lucy Foley Språk: Svensk Serie: - Antal sidor: 340 Utgiven: December 2018 Finns hos: Bokus / Adlibris ...