söndag 25 september 2016

My Lady Jane - Cynthia Hand, Brodil Ashton & Jodi Meadows

Titel: My Lady Jane 
Författare:
Cynthia Hand, Brodil Asthon, Jodi Meadows
Språk:
Engelska
Serie: -
Antal sidor:
491
Utvigen:
Juni 2016














Beskrivning från Goodreads:
The comical, fantastical, romantical, (not) entirely true story of Lady Jane Grey. In My Lady Jane, coauthors Cynthia Hand, Brodi Ashton, and Jodi Meadows have created a one-of-a-kind fantasy in the tradition of The Princess Bride, featuring a reluctant king, an even more reluctant queen, a noble steed, and only a passing resemblance to actual history—because sometimes history needs a little help.

At sixteen, Lady Jane Grey is about to be married off to a stranger and caught up in a conspiracy to rob her cousin, King Edward, of his throne. But those trifling problems aren’t for Jane to worry about. Jane is about to become the Queen of England.

Kommentarer:
Författarna gjorde verkligen en riktigt bra jobb My Lady Jane, med att ta en historisk händelse och blanda med lite magi, romantik  och väldigt mycket humor, det fungerade perfekt!

My Lady Jane berättas ur tre perspektiv, Jane, som älskar böcker och är Kung Edwars kusin,  Lord Grifford, som är en så kallad Edian (en person som kan förvandla sig till ett specifikt djur) och Kung Edward, som såklart är kungen fast han bara är en tonårig. 
Alla tre karaktärerna var hur härliga som helst och jag gillade dem allihopa! Min favorit av dem var nog Lord Grifford som var så charmig och tålmodig med Jane, även om hon inte uppskattade det hela tiden. Jag tyckte lite synd om Kung Edward, han hade inte det så lätt, men han gjorde alltid sitt bästa.
Det var så roligt att se hur alla tre utvecklades och växte,  speciellt Jane som jag tyckte var lite omogen till en början.
Det blev heller inget kärleksdrama, vilket jag uppskattade,  även om paren inte alltid hade det särskilt enkelt. 

My Lady Jane var väldigt underhållande, söt, romantisk och riktigt magisk och den förtjänar verkligen en favoritplats! Jag hoppas även att författarna kommer att skriva fler böcker tillsammans i framtiden!

Citat:
“No horse jokes," he said.
"My lord, I apologize for the horse joke. If you put down the book---unharmed!---I will give you a carrot."
He brandished the book at her. "Was that a horse joke?"
"Neigh."

"Was that a horse joke?”

Betyg 8,5/10

2 kommentarer:

  1. Den här var ju så bra! Det där citatet kommer att vara med i min recension också. Så himla bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var den? :) Den var mycket bättre än vad jag trodde, även om jag bara hade hört positiva saker, och det var länge sedan som jag läste en bok med så mycket humor :) Citatet är verkligen bra, och det ska bli så roligt att få läsa din recension :)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...