fredag 15 februari 2019

Brännmärkt - Lizette Edfeldt

Titel: Brännmärkt 
Författare:
Lizette Edfeldt
Språk:
Svenska
Serie:
Imperiet-serien #1
Antal sidor:
446
Utgiven:
November 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
En dystopisk, intensiv framtidsskildring, som på kort tid blivit ett referensverk inom den svenska ungdomslitteraturen. 

Vänskap har aldrig varit så dödlig Efter flera hundra år av översvämningar, orkaner, epidemier och krig tvingas återstoden av mänskligheten att hålla hårt i sina resurser för att inte gå under. Befolkningen är inordnad i ett hierarkiskt system, där bara den som fötts som Alfa kan göra sin röst hörd. En värld, fyra zoner, tio rang.


Detta är Imperiet. I rang åtta lever Adeline Theta - en sarkastisk och upprorisk tjej som vägrar att acceptera sitt öde. Runt halsen bär hon det enda hon har kvar efter sin bortgångna mor en amulett i silver. Smycket är hennes mest värdefulla ägodel, men den drar snart in henne i ett livsfarligt dubbelspel. Hon tvingas ta upp kampen mot Imperiet, som visar sig vila på hemligheter mörkare och blodigare än hon någonsin kunnat ana. För att överleva måste hon ge upp det hon håller allra kärast. Kanske till och med sig själv...

Kommentarer:
Brännmärkt är en bok som jag har velat läsa sedan den kom ut, men av någon anledning blev det inte förens jag fick hem pocketboken från LB förlag och jag blev så glad!
Jag började läsa den nästan på en gång och om jag inte hade varit sjuk så hade jag slukat den på några dagar för det var ett tag sedan jag läste en dystopi som jag verkligen fastnade för på det här sättet.

Handlingen är kanske inte den mest originella men det gjorde ingenting för jag tyckte att det var så mycket spänning och oväntade vändningar. Karaktärerna gillade jag också men huvudkaraktären Adeline blev min favorit av karaktärerna, jag älskar verkligen tjejer som är starka, självständiga och som dessutom är lite sarkastiska. Dessutom var romansen ett stort plus, även om jag inte alltid gillar romanser i böcker.

Brännmärkt bjöd på ett riktigt spännande äventyr med underbara karaktärer och nu längtar jag ihjäl mig efter nästa bok!

Betyg 9,5/10

Tusen tack till LB förlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...