tisdag 6 april 2021

Ljusnan du mörka - Lars Landgren

Titel: Ljusnan du mörka 
Författare:
Lars Landgren
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
424
Utgiven:
Mars 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris
 


Beskrivning från Bokus:
Två personer färdas på Ljusnan, den älv som löper genom Hälsingland. Och medan deras eka sakta rör sig genom landskapet berättar den äldre för den yngre.


Ljusnan du mörka följer Ljusnans egensinniga, svällande vattenströmmar, och älven blir till den åder som berättelserna stiger ur, eller använder som fond. Här formas en historia som är mörk och skrämmande, med rötterna i folktro och sagor, i skräcken för tillvarons skumma hörn, men som också knyter an till vardagen och vår moderna verklighet.

Kommentarer:
Ljusnan du mörka är författarens debut och vilken bra debut detta var! Den innehåller korta berättelser där alla har en koppling till Ljusnan och Hälsingland.

Jag fastnade mer för några berättelser än andra men alla var så vackert skrivna och vissa var riktigt kusliga, vilket jag gillade. Jag vågade inte läsa den här boken på natten.
Det var så fina naturskildringar i alla berättelserna och detaljerade  miljöbeskrivningar vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.
Språket var fängslade och även om det tog mig ett tag att komma in i boken så när jag väl gjorde det så var jag fast.

Ljusnan du mörka bjöd på en fängslande och kuslig läsning! Rekommenderas varmt!

Betyg 7/10


Tusen tack till Albert bonniersförlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

Jag kommer hitta nyckeln - Alex Ahndoril

Titel: Jag kommer hitta nyckeln  Författare: Alex Ahndoril Språk: Svenska Serie: Nyckelserien #1 Antal sidor: 272 Utgiven: November 202...