torsdag 7 oktober 2021

Em - Kim Thuy

Titel: Em 
Författare:
Kim Thuy
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
156
Utgiven:
Mars 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Stark roman om sökandet efter kärlek och sammanhang


I Em tar Kim Thúy sin unika berättarstil ett steg längre och skildrar en djupt mänsklig historia inspirerad av verkliga händelser. Romanen tar avstamp i Operation Babylift, då tusentals föräldralösa barn evakuerades från Vietnam till USA i april 1975, och rör sig mellan gummiplantager i det gamla Indokina till nagelsalonger i väst. 


Det är en berättelse om sammanflätade öden, om sökandet efter kärlek och att höra hemma någonstans. Ordet "em" betyder lillebror, lillasyster eller älskling på vietnamesiska, och uttalas precis som franskans ord för älska, "aime".

Kommentarer:
Jag har velat läsa något av Kim Thuy ett bra tag och efter att ha läst Em känner jag att jag vill läsa mer av författaren!

Em berörde mig mycket och med sina korta kapitel och poetiska språk gjorde det att boken gick fort att läsa. Även fast ämnena i den är rätt tunga så blev det aldrig för mycket, tyckte jag. Språket var dessutom fullt av detaljerade miljöbeskrivningar vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.

Jag hade bara önskat att boken varit längre så att man hade fått följa karaktärerna längre och lärt känna dem mer för det saknade jag.

Em var vackert skriven och det är en bok jag tror många skulle gilla! Rekommenderas varmt! 

Betyg 7/10


Tusen tack till Sekwa förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...