onsdag 26 april 2017

Under Rose Tainted Skies - Lousie Gornall

Titel: Under Rose Tainted Skies 
Författare:
Lousie Gornall
Språk:
Engelska
Serie: -
Antal sidor:
272
Utgiven:
Januari 2017













Beskrivning från Goodreads:
Agoraphobia confines Norah to the house she shares with her mother.

For her, the outside is sky glimpsed through glass, or a gauntlet to run between home and car. But a chance encounter on the doorstep changes everything: Luke, her new neighbour. Norah is determined to be the girl she thinks Luke deserves: a ‘normal’ girl, her skies unfiltered by the lens of mental illness. Instead, her love and bravery opens a window to unexpected truths …


An important and uplifting debut from a British author, which tackles mental health issues such as agoraphobia and OCD.

Kommentarer:
Under Rose Tainted Skies är en bok som jag hörde mycket gott om (och dessutom tyckte jag mycket om det fina omslaget) sedan den kom ut och till slut beställde jag hem den och det dröjde inte länge förens jag hade läst ut den för jag blev positivt överraskad över hur mycket jag tyckte om den!

Huvudkaraktären Norah lider av tvångstankar,agorafobi och hon har också mycket ångest.
Det var både intressant och lite jobbigt att läsa ur hennes synvinkel men jag tyckte att Norah var så stark som orkade med att kämpa emot alla tankar hela tiden.

Jag tyckte även mycket om Luke som var så förstående och fin och han brydde sig så mycket om Norah och jag gillade deras relation mycket och det var bra att det fick ta tid.
Även Norahs mamma spelade en stor roll i hennes liv och deras relation var också väldigt fin.

Jag har inte läst så många böcker som jag handlar om ångest och psykiska sjukdomar men det vill jag ändra på för det var verkligen intressant och annorlunda från andra contemporarys .
Under Rose Tainted Skies var en mycket bra bok som jag verkligen kan rekommendera!

Citat:
“Hi.’ I’m a little out of breath when I answer the door. Worse when I’m done soaking up his smile.

‘You like vanilla ice cream, right?’ he says, holding up a brown paper bag. ‘Not the vanilla pod stuff. I remembered that thing you said about not liking black bits in your food. Assumed you were being literal.’ See. He does understand.

‘Aww,’ Mom coos from inside the mouth of the couch.” 

Betyg 8,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...