tisdag 6 november 2018

Blott en dag - Therese Slettengren

Titel: Blott en dag 
Författare:
Therese Slettengren
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
283
Utgiven:
September 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
Nora växer upp på 1960-talet som enda barn till två äldre föräldrar. Hon är mobbad i skolan, och spenderar helst sin lediga tid med pappa Herman som hon har en varm och nära relation till och som hon ser som sin bästa vän. En dag på väg hem från skolan blir Nora överfallen och svårt misshandlad. Familjen tar det mycket hårt och inget blir sig likt efter detta. Tiden går, och Herman blir mer och mer frånvarande, han är där men ändå inte.

En till synes obetydlig händelse får Nora att förstå att han döljer något för henne, deras far- och dotterrelation sätts på spel och ingenting blir någonsin som förut, då hemligheten han bär på visar sig få ödesdigra konsekvenser.


Kommentarer:
När jag fick förfrågan om jag ville läsa Blott en dag så tackade jag ja eftersom handlingen var lockande och det var också något med omslaget som jag fastnade för. 
Blott en dag är författarens debut och jag hoppas att hon kommer att skriva fler böcker för jag tyckte att Blott en dag var en riktigt bra debut.

Vi får följa Nora från hennes barndom till vuxen ålder och man levde  sig verkligen in i Noras liv och fick lära känna henne. Nora hade inte den lättaste barndomen och när en viss händelse inträffade tyckte jag så synd om henne. Däremot den glädjen hon kände när hon fick sin allra första cykel var så fin och det kunde jag känna igen mig i.
Jag hade lite svårt för Nora i vuxen ålder men det beror nog på att jag inte riktigt förstod mig på henne alla gånger.

Handlingen tog en del oväntade vändningar och det var mycket fokus på familj, relationer och hemligheter och det  gjorde att jag hela tiden ville veta vad som skulle hända.

Blott en dag bjöd på en gripande läsning och den kommer inte lämna mig i första taget.

Betyg 7,5/10

Tusen tack till författaren och Hoi förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...