fredag 7 december 2018

Vänförfrågan - Laura Marshall

Titel: Vänförfrågan 
Författare:
Laura Marshall
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
368
Utgiven:
Oktober 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
"Du har fått en vänförfrågan från Maria Weston."

Mejlet från Facebook gör Louise bestört och illamående. Maria Weston har varit försvunnen i över 25 år. Senast hon sågs var på avgångsklassernas avslutningsfest 1989. Sedan den kvällen har hon varken setts till eller hörts av. Alla tror att hon är död. 

Louise har levt hela sitt vuxna liv med känslan av att hon bär skulden till Marias mystiska försvinnande. Och nu är Maria tillbaka - eller? Louise tvekar först men nyfikenheten tar över och hon bekräftar vänförfrågan och klickar sig in på Marias profilsida. Det blir början på en mardröm.

Kommentarer:
Maria vill bli vän med dig. Men Maria är död. Eller?
Det står på framsidan och det var de orden som gjorde mig riktigt nyfiken på att läsa Vänförfrågan.
Psykologiska thrillers läser jag inte så ofta men Vänförfrågan
visade sig vara en riktigt bladvändare för jag kunde knappt sluta läsa eftersom jag hela tiden ville veta vad som skulle hända! 
Det var också lätt att förställa sig hur allt såg ut och jag hade gärna sett den här boken som film.
Det är ingen nervkittlande spänning utan det är spänning som byggs upp under läsningens gång och det gillade jag.

Huvudkaraktären Lousie känns det som att man kommer väldigt nära men samtidigt visste man aldrig vart man hade henne, och det gjorde det hela ännu mer spännande.
Jag gillade också tidshoppen mellan nutid och Louises skoltid som var 1989 och det påminde om när jag själv gick i skolan.
När det gäller slutet så hade jag mina aningar men givetvis hade jag helt fel och twisten visade sig vara något helt annat.

Vänförfrågan var en härlig och fängslande  bladvändare och jag läser gärna mera av författaren i framtiden!

Betyg 8/10

Tusen tack till Nona förlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! Jag lyssnar på den sakta men säkert :)

    SvaraRadera

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...