måndag 25 februari 2019

Ensam kvar - Rhiannon Navin

Titel: Ensam kvar 
Författare:
Rhiannon Navin
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
311
Utgiven:
Oktober 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Zach är sex år och står intryckt i en garderob när en ung kille går genom skolkorridorerna och skjuter ihjäl 19 personer. Zach hör skotten men anar inte då att ett av dem just har dödat hans storebror Andy.

Händelsen får hela familjen att falla isär. Zachs mamma och pappa tar ut sin förtvivlan på gärningsmannens föräldrar, som de ställer till svars för dådet. Zach är förtvivlad, men är ändå den som har styrkan att börja gå vidare. Med ett barns optimism och envishet försöker han övertyga dem om att förlåtelse är möjlig. Och med Zachs hjälp kan familjen övervinna sorgens skoningslösa och ödesdigra kraft.


ENSAM KVAR är en stark skildring av en förälders värsta mardröm, berättad ur ett barns perspektiv. Det är en gripande roman om kärlek, sorg och hur man efter en stor tragedi ändå kan få sitt lyckliga slut.

Kommentarer:
Ensam kvar är författarens debut och då den handlar om en skolskjutning visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig även om jag förstod att jag skulle bli berörd, men jag var inte bredd på att den skulle vara så pass gripande och att jag skulle bli så pass tagen som jag blev.

Handlingen var som sagt väldigt berörande och sidorna bara flög förbi för jag kunde inte sluta läsa.
Boken är skriven ur sexåriga Zachs perspektiv och det gjorde hela läsupplevelsen extra berörande och samtidigt tror jag att det var det som gjorde att boken inte blev för tung att läsa, för annars är det lätt hänt när det är tufft ämne att läsa om.

Jag tyckte så mycket om lilla Zach och jag ville bara ge honom en stor kram och ta hand om honom. Jag hade lite svårt för Zachs mamma i några situationer men samtidigt så reagerar alla olika i sådana situationer.

Ensam kvar var en oerhört gripande och välskriven debut och det är en bok som alla borde läsa! Rekommenderas varmt.

Betyg 9/10

Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...