torsdag 27 oktober 2022

Eira Martell - Flickan av mörkret - Kristina Dowling

Titel: Eira Martell - Flickan av mörkret 
Författare:
Kristina Dowling
Språk:
Svenska
Serie:
Eira Martell #1
Antal sidor:
270
Utgiven:
Oktober 2022
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
Som barn upptäcker Eira att hon kan se spöken och farmor Fredrika är den som ledsagar henne genom skuggorna. Men när farmor försvinner mitt framför ögonen på Eira vid en gammal, hednisk stencirkel och aldrig återvänder, bestämmer hon sig för att stänga dörren till det ockulta.


I tio år lyckas hon lägga det bakom sig och leva ett helt normalt liv, men ett par dagar före hennes tjugoårsdag börjar märkliga saker hända. Farmors gamla berlock dyker upp i posten utan avsändare och under firandet av hennes födelsedag inser Eira att hennes synska förmågor har återvänt. 


Samtidigt ger sig en bok, som inte har öppnats sedan 1600-talets häxprocesser, plötsligt till känna. Legenden säger att den endast kan öppnas av en flicka av mörkret. Vem är hon? Långt ner i kryptorna på en medeltida borg i Rumänien får en ung man svaret på detta. Och något som legat tyst och stilla i sekler sätts omedelbart i rullning.


Kommentarer:
Eira Martell är en bok som jag varit så nyfiken på länge och jag hade nog rätt höga förväntningar på den också och levde den upp till dessa? Om den gjorde, jag älskade den här boken! Jag slukade denna under en dag, jag kunde verkligen inte sluta läsa!

Jag läser inte ofta skräck men efter jag läste Eira Martell blev jag sugen på att läsa mer för det var så spännande att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.
Handlingen tog tag direkt och sedan var det mycket som hände och jag ville hela tiden fortsätta att läsa. Karaktärerna tyckte jag verkligen om, Eira var lätt att tycka om och jag ser fram emot att lära känna henne ännu bättre i nästa bok.

Jag skulle säga att detta är den perfekta boken att krypa upp med i soffan en kall höstkväll och en stor kopp te!

Eira Martell bjöd på en riktigt sträckläsning och fick det är krypa under skinnet, på ett bra sätt, rekommenderas varmt!

Betyg 9/10

Tack till Seraf förlag för att jag fick förhandsläsa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...