söndag 30 oktober 2022

Under svart himmel - Christina Öhman

Titel: Under svart himmel 
Författare:
Christina Öhman
Språk:
Svenska
Serie:
Under svart himmel #1
Antal sidor:
270
Utgiven:
Oktober 2022
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
En pojke. En legend. En förhäxad kråka. 


Lars känner sig ensam och finner tröst hos en oväntad vän, en kråka som tycks följa honom vart han än är. En mörk vinternatt hör han en knackning på sitt sovrumsfönster, men det är inte kråkan han kommit att kalla Kara, utan en flicka i hans egen ålder. Naken ute i kölden. Flickan lämnar honom inte ifred. Hon fortsätter dyka upp och människor i Lars närhet dör under mystiska omständigheter. 


Sexton år framåt fördunklas Lars tillvaro av en sorg från barndomen och han har genom år av terapi accepterat att både kråkan och flickan endast levt i hans fantasi. Till den dag fasaden rämnar, när en kvinna med bekanta, mörka ögon dyker upp vid hans hem. Smutsig och utmärglad säger hon Jag har hittat dig igen. 


Kommentarer:
Under svart himmel är första boken i en serie och är författarens debut och som jag har längtat efter den, och den var helt fantastisk, jag älskade den!
Jag vet knappt hur jag ska formulera mig, allt var så otroligt bra!

Med det fina språket och den otroligt fängslande handlingen griper Under svart himmel tag direkt i läsaren och sedan är man fast.
Skräck är ingen genre jag burkar läsa men detta var så fenomenalt. Vissa delar gjorde att kröp i kroppen på mig, och jag är glad att jag läste det mesta på dagtid.

Att boken utspelar sig i Norrland var också ett stort plus, jag älskade miljöbeskrivningarna som var så detaljerade och målande!
Jag gillade karaktärerna, de var så intressanta på olika sätt.
Letar du efter den perfekta boken att läsa nu i höst? Här har du den!

Under svart himmel bjöd på en fängslande läsning och jag vill bara ha mer, och den kommer absolut att hamna bland årets bästa böcker! 

Betyg 9,5/10

Tack Seraf förlag för att jag fick förhandsläsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...