torsdag 15 oktober 2015

Den röda pyramiden - Rick Riordan

Då är det dags för min första recension! 


Titel: Den Röda Pyramiden
  • Författare: Rick Riordan
  • Språk: Svenska
  • Serie: Kanekrönikan (del 1)
  • Antal sidor: 581
  • Utg.datum: 2015-02-11
  • Förlag: Modernista
  • Originaltitel: The Red Pyramid
  • Finns hos: Bokus/Adlibris 



Beskrivning från Bokus:
Carter och Sadie har ingenting gemensamt förutom att de är syskon. Deras pappa, doktor Julius Kane, är en framstående egyptolog, och deras mamma var en känd arkeolog som dog under mystiska omständigheter när de var små.
En kväll kallas de båda till British Museum av doktor Kane, som berättar om ett »forskningsexperiment« som ska ställa saker till rätta för deras familj. Men hans planer slår fruktansvärt fel. En explosion frigör en uråldrig ondska den egyptiska guden Set som förpassar doktor Kane till glömskan och tvingar syskonen att fly för sina liv.

Carter och Sadie måste nu ge sig ut på ett farligt uppdrag, från Kairo till Paris till sydvästra USA, för att rädda sin pappa och förhindra Set från att förstöra allt de håller kärt.

Den röda pyramiden är den första boken av Rick Riordan som jag har läst och jag blev positivt överraskad! Jag kommer definitivt att läsa flera av hans böcker, bland annat därför att hans sätt att skriva är väldigt målande och fängslande, det räckte med att läsa några sidor så blev man fast.
Det händer saker hela tiden, sidorna nästan flyger förbi, och det är ingen tråkig stund i den här boken då det är många humoristiska inslag. 
I den röda pyramiden får vi möta syskonparet Carter och Sadie som inte känner varandra särskilt väl då de tidigare bara har träffats två gånger om året. Eftersom de är syskon blir det lite tjafs och olika åsikter men de lär även känna varandra mer, och under bokens gång utvecklar de en djupare syskonrelation som man får följa.  Det kändes dock inte som att karaktärerna skulle vara 12 och 14 år då de verkade mycket mognare och smartare än det.
Boken är skriven på det sättet att det är Carter och Sadie som turas om att berätta om deras äventyr med de egyptiska gudarna, vilket gjorde att jag som läsare kände mig väldigt delaktig i handlingen. Det gjorde även att man fick en klarare bild av allt som hände.
Förutom Carter och Sadie får vi även träffa en babian, katten Muffin och en vit krokodil...

Mitt favoritcitat: 
"Men den är inte din" Påpekade jag,
"Kära du, jag är katt.Allt jag ser är mitt" 

                                                                     
Vill du läsa en bok fullt med äventyr, spänning, egyptisk mytologi och mystik? Läs då den Den röda pyramiden, jag kan knappt vänta tills jag får läsa den andra boken i kanekrönikan Eldtronen.

Betyg 8/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...