onsdag 25 april 2018

Bortom portalen 2 - en novellantologi

Titel: Bortom portalen 2 - en novellantologi 
Författare:
Oskar Källner, Jenny Green, Anna Jakobsson Lund, Christian Gripenvig, Gabirella P. Kjeilen, KG Johansson, Hans Olsson, Camilla Olsson, Eva Holmquist, Lupina och Didrik Ojala
Språk: Svenska 
Antal sidor: 202
Utgiven: April 2016 
Finns hos: Bokus/Adlibris 


Beskrivning från Goodreads:
Mystisk örtmagi, interdimensionella brottsutredare, religiösa cyborger och isögda helveteshundar. Fantastikportalen presenterar stolt sin andra antologi med tio noveller från några av Sverige vassaste fantastikförfattare: 

KRAFTTIDER - Jenny Green
REVAN - Anna Jakobsson Lund
DEN ANDRES VAL - Christian Gripenvik
LEVANDE DÖD - Gabriella P. Kjeilen
PORTEN - KG Johansson
THE HANG MAN - Hans Olsson
FAMILJEGREJEN - Camilla Olsson
ATTENTAT MOT KREOMEN - Eva Holmquist
JAZZTIMMEN - Lupina och Didrik Ojala
DÖDENS ÄNGEL - Oskar Källner

Kommentarer:
Bortom portalen 2 ären novellantologi från Fantastiskportalen och som innehåller 10 noveller som alla är inom genren fantasy, science fiction och skräck.
Det är även uppföljaren till Bortom portalen som är den första novellantologin som jag inte har läst men det var inga problem med att dyka in Bortom portalen 2 eftersom de är noveller som fristående.

Det som är så bra med noveller är att man får upp ögonen för nya författare, och det var bara en av författarna som jag hade läst något av tidigare och det var Anna Jakobsson Lund, restan var helt nya författare för mig vilket var roligt!

Alla novellerna var väldigt olika varandra och vissa tyckte jag var jättebra och andra var lite mindre bra men i det stora hela var det härlig blandning av fantasy, science fiction och lite skräck.
Min favorit novell var Levande Död av Gabirella P. Kjelen som bjöd på en spännande och actionfylld läsning, och jag vill absolut läsa mera av henne!
En annan novell som jag fastande för var Familjegrejen av Camilla Olsson som var lite kuslig och annorlunda.
Anna Jakbosson Lunds novell, Revan tyckte jag också mycket om. Hennes språk är så fängslande och fint.

Bortom portalen 2 bjöd på en härlig läsning och det var så roligt att få bekanta sig med så många nya svenska författare.

Betyg 7/10


Tusen tack till Fafner förlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du också gillade Levande död och Revan extra mycket! :)

    SvaraRadera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...