lördag 5 oktober 2019

Stjärnfödd - Maria Wälsäter

Titel: Stjärnfödd
Författare:
Maria Wälsäter
Språk:
Svenska
Serie:
Doressa #2
Antal sidor:
370
Utgiven:
September 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
Att Isondra fortfarande lever är ett mirakel i sig. Nu slits hon mellan vem hon var, vem hon borde vara, och vem hon är, samtidigt som allt hon har jobbat så hårt för att bygga upp faller ihop runt henne. 

Till på köpet blir hon beskylld för ett brott hon inte har begått, av de hon trodde var hennes allierade. När ingen vill veta av varken Isondra eller hennes jämlikar har den långa, farliga flykten bara börjat. 



Mitt i allt kaos växer ett oförklarligt band fram, mellan Isondra och någon som hon verkligen inte vill ha med att göra. Bandet får sin näring ur uråldriga krafter som ingen riktigt förstår sig på, och än mindre rår på. Snart inser Isondra att varken Dorien eller Elysien är den verkliga fienden i den eviga kampen mellan ljus och mörker.

Kommentarer:
Stjärnfödd är uppföljaren till Avien som jag älskade och jag försökte att inte för höga förväntningar på Stjärnfödd då jag inte ville bli besviken men jag hade verkligen inte behövt oroa mig för jag älskade Stjänfödd ännu mer än Avien!
Jag fastnade på en gång och kunde sedan inte sluta läsa, och mina känslor fick åka berg och dal bana under bokens gång.

Handlingen var spännande och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända. Det var också en hel del twister och oväntade vändningar som gjorde att jag inte kunde sluta läsa!
Den här boken är också lite mer mystisk och mörk än Avien och det gillade jag för det var så spännande.
Jag måste ännu en gång nämna hur otroligt fint, fängslande och målande språk Wälsäter använder. Det är så fullt av detaljer när det gäller miljöbeskrivningar, personbeskrivningar och framfört allt känslor. Hennes sätt att beskriva känslor är bara så bra.

Det var så roligt att få läsa om karaktärerna igen  Isondra, Zance, Lawine, Essie, Alexander, Benjamin, och alla andra karaktärer igen.
Essie och Lawine är två väldigt starka och modiga kvinnliga karaktärer och det gillar jag alltid att läsa om. Jag gillade också att läsa om deras vänskap med varandra och sedan är det såklart kärlek mellan vissa karaktärer och jag uppskattade att det inte är någon instalove här utan kärleken fick ta sin tid.
Jag gillar alla karaktärerna så mycket men min favorit karaktär är nog Zance då man fick lära känna honom bättre men jag gillar även såklart Isondra.

Stjärnfödd var helt fantastiskt bra och bjöd på ett fängslande och spännande äventyr fullt av magi, vänskap och kärlek! Om du inte har läst Avien än så gör det, du kommer inte bli besviken!

Citat:
" Frihet doftar lika drömskt som silverpeppar, vårsprickning och sommarregn gör tillsammans. Mitt hjärta skriker efter att smaka på frihet, på riktigt. Inte vara på flykt, inte behöva gömma mig, inte frukta att morgondagen inte kommer gry" 


Betyg 9/10

Tusen tack till författaren och Ebes förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...