fredag 4 oktober 2019

Karma och Jonar : Klipptrollen - Zelda Falköga

Titel: Karma och Jonar : Klipptrollen 
Författare:
Zelda Falköga
Språk:
Svenska
Serie:
Karma och Jonar #1
Antal sidor:
104
Utgiven:
September 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
ETT STORSLAGET ÄVENTYR I EN FANTASTISK VÄRLD 

Glimeria har i tusen år varit ett sagolikt vackert land. Men sedan Stendraken landade i bergen har himlen förmörkats. Allt oftare kommer drakens klipptroll till landets gårdar för att stjäla magisk stjärnglöd som de tar till draken. 

De två modiga barnen Karma och Jonar hamnar plötsligt mitt i äventyret. Eftersom deras familjer vägrar att samarbeta får de tillsammans tänka ut en plan för att överlista drakens klipptroll. 

Karma och Jonar handlar om det godas kamp mot det onda, om att våga och om att vara en bra vän.

Kommentarer:
Klipptrollen är första boken i serien om Karma och Jonar och jag måste börja med att säga att jag fullkomligt älskar illustrationerna i den här boken! Dem var så vackra och färgglada. Jag är lite svag för fina illustrationer i barnböcker, de gör alltid läsningen så mycket roligare. 

Jag tyckte om karaktärerna Karma och Jonar, speciellt Karma som var så modig och stark. Hon var dessutom duktig på att skjuta med pilbåge.
Det finns även en låt på spotify som handlar om Karma och Jonar som jag kan rekommendera att lyssna på.
Under bokens gång fick man även lite info om nya ord som t.ex. stjärnglöd och vad det används till och även varelserna som finns, som t.ex. enhörning och rint som är en korsning mellan räv och katt (så oerhört gullig).
Handlingen var intressant och ganska så spännande och även om jag hade en aning om vad som skulle hända så gjorde det absolut ingenting för jag tyckte att boken var så fängslande.

Karma och Jonar: Klipptrollen var fängslade och med underbara illustrationer och som passar både barn och vuxna och jag ser fram emot att fortsätta med serien!

Betyg 7/10
Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...