onsdag 22 juli 2020

Biodlaren från Aleppo - Christy Lefteri

Titel: Biodlaren från Aleppo 
Författare:
Christy Lefteri
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
349
Utgiven:
April 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
Vackra Aleppo. En av världens äldsta städer. Ett världsarv skimrande av brons, med ett virrvarr av minareter och välvda tak. Där öknens närhet kändes i luften och solen kastade en röd skugga i skymningen. Fälten av blommor och sjungande bikupor utanför staden. Luften fylld av dofter... Tills kriget kom och förde med sig mörker, eld och död.


När kriget berövat dem allt tvingas Nuri och Afra att ta det svåra beslutet att lämna sitt hem, sitt land, sitt allt. De reser genom en sönderbombad värld, bär på en obeskrivlig smärta, och utsätts för enorma faror. Det enda hopp de har kvar är att de ska hitta trygghet i England och kunna bygga upp en ny tillvaro där.

Kommentarer:
Biodlaren från Aleppo verkade så lockande och jag är glad över att jag fick frågan om att recensera den.
Den var intressant från första stund och jag ville hela tiden fortsätta läsa.
Det är så svårt att skriva om denna bok då jag inte vet hur jag ska formulera mig men handlingen var minst sagt berörande, gripande och hjärtskärande. Samtidigt så var den så vacker, hoppfull och ärlig. Det är en viktigt bok som jag tycker att alla borde läsa.

Jag hade lite svårt att följa med bland alla tidshopp och det gjorde att läsningen kändes lite ojämn och jag förivrad ibland.
När det gäller karaktärerna så tyckte jag om både Nuri och Afra och både kändes så trovärdiga. Jag hade dock gärna läst känna dem ännu bättre.
Språket var så fint och nästan poetiskt och jag gillade det verkligen.

Biodlaren från Aleppo bjöd på en gripande och samtidigt hoppfull läsning. Rekommenderas varmt!

Betyg 7/10

Tusen tack till Nona förlag för recensionsexemplaret! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...