fredag 10 juli 2020

Where the Mountain Meets the Moon - Grace Lin

Titel: Where the Mountain Meets the Moon 
Författare:
Grace Lin
Språk:
Engelska
Serie:
Where the Mountain Meets the Moon #1
Antal sidor:
278
Utgiven:
Juni 2009
Finns hos: Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
In the valley of Fruitless mountain, a young girl named Minli lives in a ramshackle hut with her parents. In the evenings, her father regales her with old folktales of the Jade Dragon and the Old Man on the Moon, who knows the answers to all of life’s questions. Inspired by these stories, Minli sets off on an extraordinary journey to find the Old Man on the Moon to ask him how she can change her family’s fortune. She encounters an assorted cast of characters and magical creatures along the way, including a dragon who accompanies her on her quest for the ultimate answer.

Kommentarer:
Where the Mountains Meets the Moon hörde jag om hos Gavin  på booktube och jag tyckte att handlingen lät bra så jag valde att läsa den, men jag var inte beredd på att jag skulle älska den här boken så mycket som jag gjorde! Jag tyckte så mycket om de kinesiska sagorna som fanns med, det tillförde så mycket till läsupplevelsen.

Språket var helt fantastiskt vackert och med alla målande miljöbeskrivningar gjorde det så att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut. Dessutom var det med lite illustrationer som jag älskade.

Jag tyckte så mycket om huvudkaraktären Minli. Hon var så nyfiken och det var så roligt att få följa med henne på detta äventyr. Vilket äventyr förresten, vi får möta en drake som inte kan flyga, tigrar, kungar, och mycket mer.

Det märktes att det varit mycket nedlagd tid på denna bok då det var så mycket detaljer med alla sagorna och själva handlingen. Jag är så glad att Gavin på booktube pratade om denna pärla för annars hade jag missat den.
Gillar du middle grade eller bara vill ha en fantastisk bok, läs denna!

Betyg 9,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...