tisdag 15 februari 2022

Kameleonten - Jonas Moström

Titel: Kameleonten 
Författare:
Jonas Moström
Språk:
Svenska
Serie:
Nathalie Svensson #7
Antal sidor:
364
Utgiven:
Oktober 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Advokaten Sophie Ceder blir strypt till döds under en massage på Sturebadet i Stockholm. Allt tyder allt på det är seriemördaren Kameleonten som slagit till igen efter sju års uppehåll. Förklädd till allt från präst, lokalvårdare till receptionist och läkare stryper mannen med de tusen ansiktena sina offer och lämnar efter sig en tärning som souvenir.


Nathalie Svensson, Johan Axberg och de andra medlemmarna i Nationella gärningsmannaprofilgruppen blir inkallade. I jakten på landets mest utstuderade seriemördare tvingas de in i ett rollspel där både deras privata som yrkesmässiga identiteter hotas.


Samtidigt som profileringsgruppen sätter allt på spel för att gripa Kameleonten är relationen mellan Nathalie och Johan frostig. Johan har bestämt sig för att stanna hos familjen i Sundsvall, men nu berättar han något som än en gång vänder upp och ner på deras relation.

Kommentarer:
Kameleonten är den sjunde fristående boken i serien om Nathalie och denna är den första boken jag läst av Moström och jag tyckte det inte var några som helst problem att hoppa rakt in i serien.

Handlingen bjöd på spänning, rappa dialoger och högt tempo vilket gjorde att jag bara ville fortsätta läsa. Det var också en hel del oväntade vändningar som gjorde det hela ännu mer spännande.
Karaktärerna kändes verklighetstrogna och jag gillade att läsa om dem, även om jag tyvärr inte riktigt fastnade lite extra för någon av dem.
Språket var lättsamt och jag gillade miljöbeskrivningarna vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.

Kameleonten bjöd på en spännande och lättsam läsning och jag gillade den! Jag läser gärna mer av Moström i framtiden.

Betyg 6/10


Tack till Norstedts förlag för överraskningen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...