onsdag 2 februari 2022

Sångfåglar - Christy Lefteri

Titel: Sångfåglar 
Författare:
Christy Lefteri
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
352
Utgiven:
Oktober 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
Sångfåglar är berättelsen om Nisha. Hon är en kvinna från Sri Lanka som emigrerade till Cypern för att ge sitt barn en framtid. En kväll lämnar hon hushållet där hon arbetar, och hörs inte av igen.


Polisen skriver av ärendet som ännu ett fall då en utländsk hushållsarbetare rymmer. Men oron och frågorna växer i Nishas arbetsgivare Petra, och i tjuvskytten Yiannis som drömmer om ett nytt liv tillsammans med Nisha. Vad har egentligen hänt? Varför försvann Nisha? Petra inser att det är upp till henne att utreda försvinnandet.

Kommentarer:
Jag har tidigare läst Biodlaren från Aleppo av samma författare och den gillade jag men den här, Sångfåglar är  en bok som verkligen berörde mig på djupet och som jag kommer tänka på länge!

Karaktärerna kändes så trovärdiga och författaren lyckas verkligen få en att känna med deras hemska livsöden. Jag blev så berörd av Nisha, Petra och Yiannis. Handlingen är inte särskilt händelserik men ändå kunde jag inte sluta läsa, för jag var så fäst vid karaktärerna.
Språket är otroligt magiskt, nästan poetiskt och det var verkligen fängslande.
Boken tar upp viktiga ämnen som rasism och fördomar och den gör det på ett väldigt bra sätt.

Sångfåglar är en otroligt läsvärd roman som jag verkligen rekommenderar till alla! Jag håller tummarna för att den blir nominerad till årets bok för den förtjänar verkligen det!


Betyg 8,5/10


Tack till Bokförlaget Nona för recensionsexemplaret! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...