torsdag 29 september 2022

Järnhanden - David Renklint


Titel:
Järnhanden
Författare:
David Renklint
Språk:
Svenska
Serie:
Dolkbäraren #1
Antal sidor:
219
Utgiven:
Mars 2022
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Embla blir vittne till en strid mellan två piratskepp och när krutröken har lagt sig hittar hon det som piraterna slogs om: en kista som har sköljts in mot ön där Embla bor. Hon förväntar sig att finna en skatt, men i kistan finns bara en gammal dolk. Legenden säger att det vilar en förbannelse över dolken och Embla inser snabbt att hon inte har något val - hon måste följa dolkens vilja. Det blir början på en resa som tar Embla till delar av världen som hon bara har hört om i sagor.

Kommentarer:
Järnhanden är första boken i trilogin Dolkbäraren och jag blev så glad när jag fick hem denna som en fin överraskning från förlaget för jag har läst Blixtbarn av samma författare och gillade den massor.

Även om boken är skriven för barn mellan 9-12 år så går den utmärkt att läsa som vuxen också.
Järnhanden var minst lika bra som Blixtbarn, om inte snäppet bättre då jag är svag för pirater och äventyr.
Jag gillade verkligen huvudkaraktären Embla, hon var så tuff och modig.  Handlingen var spännande och full av äventyr, och miljöbeskrivningarna var riktigt bra för det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.

Järnhanden var en riktigt bladvändare och jag kan varmt rekommendera den! Jag ser fram emot att få läsa nästa del i trilogin! 

Betyg 7/10
 


Tack för överraskningen B. Wahlströms! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...