tisdag 21 mars 2023

Vinnarna - Fredrik Backman

Titel: Vinnarna 
Författare:
Fredrik Backman
Språk:
Svenska
Serie:
Björnstad #3
Antal sidor:
750
Utgiven:
Oktober 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Det här är en liten berättelse om stora frågor: Vad är en familj? Vad är en hockeyklubb? Vad är ett samhälle? Och vad är vi redo att offra för att skydda dem?


Det har gått två år sedan allt som ingen vill tänka på hände, alla har försökt gå vidare men något med den här delen av skogen låter oss aldrig riktigt göra det. Vi är en stad med sorg i hjärtat och våld i luften, vi älskar sagor med lyckliga slut men innerst inne visste vi nog alltid att det här inte var en sådan. Det börjar med en storm, den här gången, och slutar med en eld. Någon som har varit borta länge är på väg hem. Någon begravs. Någon blir kär, någon drömmer om NHL och någon drömmer om hämnd. Någon sover rygg mot rygg med sin bästa vän, någon försöker laga sitt äktenskap och någon försöker rädda sina barn. Någon hatar, någon slåss, någon tar ett skjutvapen och går mot en ishall. Allt vi kämpat för kommer inte överleva, alla vi älskar kommer inte bli gamla.


Så vad är en familj? En hockeyklubb? Ett samhälle? De är summan av våra val. Vad är vi redo att offra för att skydda dem?


Kommentarer:
Vinnarna är den tredje och sista delen i Björnstad trilogin och jag var lite rädd för att läsa den här boken, då alla har sagt att man gråter floder av den. Jag blev absolut berörd av den, jag har inte ett hjärta av sten, men jag blev faktiskt inte lika berörd som många andra, även fast jag kände en massa känslor när jag läste den och mitt hjärta gjorde ont några gånger.  Karaktäerna har alla fångat mitt hjärta och Backmans språk är som vanligt helt fantastiskt. Boken kändes däremot lite för lång, även fast jag älskade att läsa om karaktärerna.
Jag är lite avundsjuk på er som inte läst den här trilogin än, ni har något att se fram emot!

Betyg 8,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...