onsdag 12 juni 2024

En av oss kommer dö ung - Astrid Billengren

Titel: En av oss kommer dö ung 
Författare:
Astrid Billengren
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
396
Utgiven:
Mars 2024
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
En debutroman som med skärpa och rapphet skildrar sorgen efter en förlorad vänskap.


Matilda står och kokar gröt åt sin son när hon får telefonsamtalet. Hennes bästa vän Ellen har kastat sig ut från sin balkong. Ellens självmord blir början på en sorgeresa i högt tempo där Matilda tvingas konfrontera sina egna skuldkänslor – och den dolda sanningen om ett familjedrama hon blundat för.


”En av oss kommer dö ung” är en samtidsberättelse om Malmö, ölklibbiga dansgolv och flickors hemligheter. En berättelse om Ellen, som var så jävla dum i huvudet att hon gick och tog livet av sig. Och om Matilda, vars syn på livet, relationer och det förgångna måste skrivas om. Men framför allt en berättelse om den komplexa kärleken till en vän.

Kommentarer:
En av oss kommer dö ung är författarens debut och vilken strålande debut setta var!

Detta är en bok som jag slukade på några dagar, den gick inte att sluta läsa och läsupplevelsen var känslosam och även lite speciell.
Boken tar upp många ämnen, såsom sorg, vänskap och saknad. Även om boken också tar upp ämnen som döden och självmord så var det inte endast en tung läsning utan det fanns även mycket hopp i boken också. Jag tycker att karaktärerna kändes väldigt äkta, och de visar att alla människor sörjer på olika sätt. Ibland hade jag svårt för hur Matilda hanterade allt kring Ellens död och jag kan förstå att Matilda väcker olika slags känslor hos läsare men det är just det som gör henne så vanlig och mänsklig. Jag älskade språket, det var så fint och gjorde att jag svårt att lägga boken ifrån mig.

En av oss kommer dö ung är en bok jag absolut kan rekommendera och jag ser fram emot att läsa mer av författaren i framtiden!

Betyg 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En av oss kommer dö ung - Astrid Billengren

Titel: En av oss kommer dö ung  Författare: Astrid Billengren Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 396 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: B...