torsdag 1 augusti 2024

Sista morgonen - Lena Lindehag

Titel: Sista morgonen 
Författare:
Lena Lindehag
Språk:
Svenska
Serie:
Sara Benedikt#2
Antal sidor:
319
Utgiven:
April 2024
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Det är sommar i Stockholm. I Vasaparken hittas en styckmördad kvinna med ett meddelande skrivet på magen. Gärningsmannaprofilgruppen och Sara Benedikt kopplas genast in på fallet.


Utredningen tar henne från gatuprostitution i innerstaden till de allra flottaste villaförorterna och ett hemligt sällskaps dekadenta sexfester.


När ytterligare en kvinna hittas styckad misstänker Sara att en seriemördare ligger bakom. Hon måste snabbt förstå sambanden mellan offren innan nästa kvinna mördas. För tiden håller på att rinna ut.

Kommentarer:
Sista morgonen är uppföljaren till första boken i serien om Sara Benedikt och då jag tyckte mycket om första boken, var jag ivrig att läsa denna. Jag påbörjade den i början av sommaren men fick pausa den pga olika orsaker (ej pga boken).
 Jag valde att börja om från början och den här gången var det rätt tillfälle att läsa den för den var så snabbläst och så bra!

Författaren använder ett fängslade språk, vilket gör att jag fastnade nästan direkt. Handlingen bjuder på mycket spänning och tempot är fartfylld så detta var en bok som bjuder in till sträckläsning helt klart. Sedan måste jag nämna miljöbeskrivningarna, de är så bra beskrivna och ett litet plus är att flera delar av boken utspelar sig i en bekant miljö. Vid ett tillfälle tog karaktärerna en promenad längst en sjö, och det är en promenadslinga jag själv brukar gå, så det var så roligt att läsa om. Sara Benedikt är en karaktär jag gillar att läsa om och jag ser fram emot att få läsa mer om henne i kommande böcker. 

Sista morgonen är en bok jag varmt kan rekommendera, den bjöd på en mycket spännande läsupplevelse!

Betyg 8/10


Tack till författaren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Denna ljuva skitsommar - Linnea Dahlgren

Titel: Denna ljuva skitsommar Författare: Linnea Dahlgren Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 384 Utgiven: Maj 2024 Finns hos: Bokus ...