tisdag 22 mars 2016

Ur Askan - Leigh Bardugo

Titel: Ur Askan 
Författare:
Leigh Bardugo
Språk:
Svenska
Serie:
Grisha trilogin #3
Antal sidor:
368
Utgiven:
Mars 2016
Förlag:
Gilla Böcker














Beskrivning från Goodreads:
Skuggmästaren har intagit huvudstaden och styr Racka från en tron av mörker. Alina och Mal gömmer sig i underjorden. Snart börjar jakten på Morozovas tredje främjare, eldfågeln. Den är Rackas enda hopp om räddning, men att använda den skulle kunna kosta Alina allt. Men har hon något val?

Kommentarer:
Ur Askan är den tredje och avslutande delen i Grisha-trilogin och jag var väldigt spänd på att få läsa den här, och jag blev inte besviken heller då Ur Askan var min favorit i hela serien!
Eftersom det är den sista delen i serien vill jag inte gå in på några detaljer i handlingen eftersom jag inte vill avslöja för mycket.

När det gäller karaktärerna så har Skuggmästaren alltid varit lite av en favoritkaraktär och i Ur Askan tyckte jag faktiskt ännu mer om honom än tidigare av någon anledning, det kan bero på att han påminde mer om hur han betedde sig i första boken än i den andra då han var väldigt ond.
Jag hade lite problem med Mal både i I Ljusets Makt och i Stormens Öga men jag tyckte att han utvecklades till det bättre, och även om han inte är någon favorit så växte han i mina ögon.
Nikolai var även lika underhållande som tidigare, men jag hade gärna  velat läsa lite mer om honom!

Jag tyckte att Ur Askan var en bra avslutning på en väldigt bra serie även om de var vissa händelser bland annat i slutet av boken som jag hade velat ha annorlunda, men förutom det tyckte jag att Bardugo gjorde ett bra jobb med att avsluta serien.

Grisha-trilogin har blivit en av mina favorit serier och jag vet att jag kommer läsa om den!
Jag ser även fram emot att läsa Leigh Bardugos nya bok Six o Crows som utspelar sig samma värld.

Citat:
Efter allt jag hade gått igenom fanns det ingen rädsla kvar i mig - sorg, tacksamhet, kanske till och med hopp, men rädslan hade gnats bort av smärta och prövningar.

Betyg 9/10

Tusen tack till Gilla Böcker för recensionsexemplaret! 

4 kommentarer:

  1. Åh ser så mycket fram emot att läsa Ur Askan! Tycker så mycket om den här serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer gilla den! :) Lite tråkigt att serien är slut nu bara..

      Radera
  2. Det här är också min favorit i serien. Och jag hoppas på att Nikolai ska få en egen serie nån gång i framtiden. Six of Crows är också jättebra, hoppas du kommer att tycka om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, vore så roligt om han fick en egen serie, skulle kasta mig över den, haha! Jag kommer nog läsa Six of Crows ganska snart för jag vill ha mer av världen :) Kommer nog vilja läsa om Girsha-trilogion på engelska någon gång också, tror de är ännu bättre då :)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...