torsdag 10 mars 2016

Utpost - Ann Aguirre

Titel: Utpost 
Författare:
Ann Aguirre
Språk:
Svenska
Serie:
Razorland triologin #2
Original titel:
Outpost
Antal sidor:
309
Utgiven:
Oktober 2015
Förlag:
Modernista













Beskrivning från Goodreads:
Hela Spadertvås värld har förändrats. Under jord betraktades hon som vuxen. Nu, på ytan i staden Salvation, är hon i stadsbornas ögon ett problembarn som behöver uppfostras. Hon passar inte in bland de andra flickorna: Spadertvå vet bara hur man slåss.

Som om det inte vore illa nog håller hennes jägarpartner Tålig henne på avstånd. Hennes känslor för Tålig har inte förändrats, men han verkar inte längre vilja ha något med henne att göra. Hon känner sig förvirrad och ensam, och börjar leta efter en utväg.

Spadertvå anmäler sig till sommarpatrullerna - de som ser till att plantagearbetarna kan arbeta på fälten utan att befinna sig i fara. Det borde vara en självklarhet, men situationen har förändrats på ytan, liksom den gjort under marken. Missfostren har blivit smartare. De betraktar. Väntar. Planerar. Monstren tänker inte låta Salvation överleva, och kanske är en tjej som Spadertvå exakt vad som krävs för att rädda staden från undergång.

Kommentarer:
I Utpost har Spadertvå, Tålig, Stalker och Tegan precis anlänt till den lilla byn som kallas Räddningen där det var väldigt uppdelat på hur män och kvinnor ska bete sig. Kvinnorna ska ta hand om hushållet och absolut inte vara vakter och slåss, det är männen som gör det.
Spadertvå som vuxit upp som jägarinna tyckte inte om reglerna, och hon stod på sig och fick till slut göra det som hon var allra bäst på, slåss mot ”missfoster”.
Tyvärr var det delade åsikter från andra i byn, och ibland blev hon retad av några andra ungdomar men jag tyckte hon tog allt på ett bra sätt och hon lät det inte förstöra för henne.
Jag gillade verkligen Spadertvås fosterförälder, de var så gulliga och jag blev så glad över att Spadertvå lät dem ta hand om henne och att de tyckte om henne för precis den hon var.
Jag gillade även att Spadertvå utvecklades som person i Utpost och tillät sig att vara lite mer tjejig så att säga, men samtidigt var hon lika tuff som innan.

Vi fick lära känna Tålig lite mer, och han är en karaktär som jag har börjat gilla lite mer, men jag hade ganska stora problem med honom i slutet av boken och jag hoppas att det ändras till det bättre i den sista boken.
En karaktär som inte alls gillar är Stalker, jag har verkligen svårt  för honom, mycket för allt som han gjorde mot Tegan.

Något annat som jag gillar med den här serien är att även om det är zombie liknande varelser med så har Aguirre lyckats få dem att vara annorlunda från andra böcker med zombies i. De har nämligen börjat bete sig annorlunda från vanliga hjärndöda zombies så att säga, och de är riktigt intressant!

I Enklav hade jag lite problem med översättningen men det störde mig inte lika mycket i Utpost faktiskt, kanske beror på att jag var förbered på det den här gången.

Jag tyckte att Utpost var väldigt spännande, och jag gillade den lite mer än Enklav. Jag ser verkligen fram emot att få läsa del tre i den här serien när den kommer ut på svenska för jag är väldigt nyfiken på hur den här serien kommer att sluta!

Citat:
”Jag tyckte att kärleken varken hade försvagat mig eller gjort mig blödig. Istället gjorde den mig mäktig och mer beslutsam än jag någonsin kunnat tro”

Betyg 8/10 

Tusen tack till Modernista för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

  1. Åh, jag var så TRÖTT på Fade/Tålig i den här boken. Och nu när jag sett dina recensioner är jag så sugen på att läsa om serien. Den sista boken är min favorit, så jag hoppas att du kommer att tycka om den sen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att jag inte var den enda som var trött på honom :P Jag hoppas den sista boken översätts snart för jag vill väldigt veta hur allt går :) Tror dock att serien är lite bättre på engelska, men nu när jag har läst de andra på svenska så får jag vänta...

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...