onsdag 22 januari 2020

Äldre dam med onda avsikter - Helene Tursten

Titel: Äldre dam med onda avsikter 
Författare:
Helene Tursten
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor: 1
75
Utgiven:
Oktober 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris/ Omnible 




Beskrivning från Bokus:
Maud är allt annat än den snälla och försynta lilla tant hon verkar vara. Hon är 88 år, vid god vigör och hjärnan är kristallklar. Ingen tror den gamla damen om något ont. De skulle bara veta 


Maud har varken familj eller vänner och bor ensam i en paradvåning i Göteborg. Hon reser ofta och däremellan sitter hon i sin antika fåtölj och surfar på nätet. Det är ett ensamt liv, och det är så hon vill ha det. När någonting stör hennes lugna tillvaro gör hon vad som helst för att bli av med problemet. Mauds höga ålder är en suverän förklädnad, och hon använder sig gärna av att spela senil, döv och rörelsehindrad för att hänsynslöst eliminera den som stör henne.

Kommentarer:
En äldre dam med onda avsikter innehåller fem noveller där vi får följa den 88 årige Maud som man inte ska underskatta.
Hon lyckas komma undan men inte bara ett mord utan ett flertal.

Jag fastnade fort och läste ut boken på en dag,för jag ville bara få veta vad som skulle hända och det var så roligt att få läsa om Maud
Hon var otroligt listig och lyckades gång på gång att lösa sina problem på lite oväntade sätt.
Jag tyckte om alla fem novellerna men min favorit var nog den första, då jag inte alls var beredd på slutet. De andra fyra novellerna slutade ungefär på samma sätt så det gjorde att jag inte tyckte att de var lika spännande men allihopa var bra.

En äldre dam med onda avsikter bjöd på en charmig, underhållande och spännande läsning och jag hoppas så att det kommer fler berättelser om Maud!

Betyg 6,5/10

Tusen tack till Bokförlaget Nona för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...