onsdag 8 september 2021

De bortglömda namnens bok - Kristin Harmel

Titel: De bortglömda namnens bok 
Författare:
Kristin Harmel
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
413
Utgiven:
Mars 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Paris, 1942. Den unga Eva Traube lever ett lyckligt liv med sina föräldrar när tyska trupper plötsligt börjar samla ihop alla judar och skicka dem till arbetsläger i Polen. Eva och hennes mor lyckas fly medan fadern förs bort av nazisterna. De två kvinnorna tar sig till en liten stad nära den schweiziska gränsen i förhoppningen om att snart kunna korsa den. 


Men när motståndsrörelsen upptäcker att den konstnärliga Eva är en mycket skicklig dokumentförfalskare blir hon en värdefull tillgång. Det dröjer inte länge innan Eva i största hemlighet förfalskar id-handlingar åt hundratals barn som på så sätt kan föras i säkerhet. Tillsammans med en katolsk präst och den mystiske förfalskaren Rémy uppfinner Eva ett system för att logga barnens verkliga namn för att de ska kunna återförenas med sina föräldrar efter kriget. Genom ett intrikat kodsystem förs alla namn in i en gammal religiös bok. Men när nazisterna slutligen intar den lilla staden försvinner boken ...


Kommentarer:
De bortglömda namnens bok blev jag nyfiken på när jag hörde talas om den och den var så, så bra. Den här boken kommer definitivt vara med bland årets bästa böcker kan jag säga redan nu!

Det är en historik roman som utspelar sig under andra världskriget och böcker som handlar om andra världskriget har en tendens att bli lite för tunga (vilket är förståligt) att läsa men jag tyckte att den här boken hade en bra balans, det blev aldrig för mycket även om man såklart blev berörd och den var riktigt gripande.

Handlingen var otroligt intressant och jag hade gärna läst ännu mer om motståndsrörelsen.
Miljöbeskrivningarna var också riktigt bra och gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut,  och stämningen som fanns genom hela boken var toppen.
Jag tycke verkligen om karaktärerna, speciellt Eva. Det var så fascinerande att få följa hennes utveckling och jag beundrande hennes mod och att hon var stark.

Slutet gjorde mig tårögd och jag kände bara att den här boken kommer finns med mig länge.

De bortglömda namnens bok var helt fantastisk och hjärtkrossande på samma gång och kommer inte lämna någon person oberörd. Rekommenderas varmt! 


Tusen tack till Lavenderlit för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...