onsdag 22 september 2021

När bergen sjunger - Nguyen Phan Que Mai

Titel: När bergen sjunger 
Författare:
Nguyen Phan Que Mai
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
384
Utgiven:
Mars 20201
Finns hos:
Bokus/Adlibirs



Beskrivning från Goodreads:
Hanoi, 1972. En flicka och en mormor klamrar sig fast vid varandra när amerikanska bomber dånar utanför deras improviserade skydd. Flickans föräldrar har gett sig iväg för att utkämpa det krig som sliter itu både hennes land och familj. 


Medan hon väntar på att föräldrarna ska återvända gör mormodern allt i sin makt för att skingra barnbarnets tankar. Hon berättar sina väl bevarade hemligheter och ger flickan ovärderliga lektioner om livet, inte bara hur man överlever utan hur man lever med mod, heder och medkänsla i behåll. 


Genom flickan och mormodern tas vi med på en oförglömlig resa genom Vietnams smärtsamma 1900-talshistoria. Vi fylls av deras trots och beslutsamhet, av deras hopp och oväntade glädje.


Kommentarer:
När bergen sjunger är en historisk roman som jag har velat läsa sedan den kom ut och nu är den äntligen läst och jag vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig men jag kunde inte sluta läsa när jag hade börjat, så fängslande var den!

Det är en vackert skriven berättelse som berörde mig på många plan, och den var stundvis rätt jobbig att läsa för den innehåller många hemskheter, smärta och sorg. Samtidigt innehåller den även hopp, glädje och kärlek.

Miljöbeskrivningarna var fantastiska och det gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut, man fick också en stor inblick i landets kultur och miljöer.
Jag tyckte att boken var stundvis lite seg, och jag hade ibland svårt att hålla isär alla karaktärer. Jag gillade att boken växlade mellan nutid och dåtid, det gjorde att man fick ett beredare perspektiv.

När bergen sjunger bjöd på en förtrollande läsupplevelse och den kommer inte lämna mig i första taget!

Betyg 8/10


Tusen tack till Historiska media för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag kommer hitta nyckeln - Alex Ahndoril

Titel: Jag kommer hitta nyckeln  Författare: Alex Ahndoril Språk: Svenska Serie: Nyckelserien #1 Antal sidor: 272 Utgiven: November 202...