torsdag 30 september 2021

Uppdrag Hail Mary - Andy Weir

Titel: Uppdrag Hail Mary 
Författare:
Andy Weir
Språk:
Svenska
Serie: 
-
Antal sidor:
510
Utgiven:
Maj 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Ryland är ensam överlevande på det sista desperata uppdraget att försöka rädda jorden. Om han misslyckas innebär det slutet för mänskligheten.


Men det vet inte Ryland, för han vet ingenting. Inte ens vem han själv är. 


Miljontals mil hemifrån, med endast två döda astronauter som medpassagerare, inser Ryland att han måste rädda sig själv, för att kunna rädda världen. Men först måste han ta reda på vem, eller kanske snarare vad, det är som plötsligt gör honom sällskap. 


UPPDRAG HAIL MARY handlar, som The Martian, om en övergiven rymdhjälte och den vetenskapliga humorns uppfinningsrikedom. Det är en sylvass, smart och dystopisk rymdskildring som bjuder på underhållande problemlösning och häpnadsväckande förvecklingar som tar oss långt bortom vår vildaste fantasi. 


Kommentarer:
Ensam på Mars är en av mina absoluta favoritböcker någonsin hade jag rätt höga förväntningar på Uppdrag Hail Mary och levde den upp till dessa? Ja, denna boken var otroligt bra!

Språket var precis som i Ensam på Mars, riktigt underhållande och fullt av vetenskapliga perspektiv som författaren var duktig på att förklara så man kände att man förstod vad som hände.

Handlingen var oerhört intressant och spännande och även om boken är över 500 sidor så flög jag fram då jag inte kunde sluta läsa!
Jag gillade karaktären Ryan,även om jag tyckte mer om Mark från Ensam på Mars, kanske är det humorn som Mark hade som jag tyckte mer om.

Det är något med Uppdrag Hail Mary som gör att jag inte kan ge den en fullpott, men jag kan tyvärr inte sätta fingret på vad det var, kanske hade jag velat ha lite mer action. I vilket fall så var den jättebra och jag kan verkligen rekommendera den och jag kommer absolut läsa allt Weir släpper i framtiden!

Betyg 8/10


Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

1 kommentar:

Edda Headshot - Peter Westberg

Titel: Edda Headshot  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Edda Headshot #1 Antal sidor: 239 Utgiven: Maj 2023 Finns hos: ...