måndag 23 maj 2016

The Way of Kings part 2 - Brandon Sanderson

Titel: The Way of Kings part 2
Författare:
Brandon Sanderson
Språk:
Engelska
Serie:
The Stormlight Archive #1.2
Antal sidor:
530
Utgiven:
2010















Beskrivning från Goodreads på del 1:
Speak again the ancient oaths,
Life before death.
Strength before weakness.
Journey before Destination.
and return to men the Shards they once bore.
The Knights Radiant must stand again.

Roshar is a world of stone swept by tempests that shape ecology and civilization. Animals and plants retract; cities are built in shelter. In centuries since ten orders of Knights fell, their Shardblade swords and Shardplate armor still transform men into near-invincible warriors. Wars are fought for them, and won by them.

In one such war on ruined Shattered Plains, slave Kaladin struggles to save his men and fathom leaders who deem them expendable, in senseless wars where ten armies fight separately against one foe. 

Brightlord Dalinar Kholin commands one of those other armies. Fascinated by ancient text The Way of Kings, troubled by visions of ancient times, he doubts his sanity.

Across the ocean, Shallan trains under eminent scholar and notorious heretic, Dalinar’s niece Jasnah. Though Shallan genuinely loves learning, she plans a daring theft. Her research hints at secrets of the Knights Radiant and the true cause of the war.

Kommentarer:
Jag läste första delen av The Way of Kings i höstas någon gång och jag förstår inte varför det har tagit sådan lång tid innan jag plockade upp del 2 för så fort jag började läsa den så insåg jag hur mycket jag älskade del 1 och del 2 var ännu bättre!

När jag ser tillbaka på min recension för del 1 så är det så mycket mer jag vill säga, och att den bara skulle få 7,5/10 är helt sanslöst för det här är självklart en fullpoängare för Sanderson kan inte skriva något annat än fantastiskt !
När jag läste del 1 hade jag inte riktigt lust att läsa en tjock high-fantasy bok som också är för vuxna, och jag kände mig även lite stressad och jag har kommit fram till att när man ska läsa en bok av Sanderson så behövs det lite tid eftersom hans böcker är så fulla av beskrivningar och det är även mycket att ta in, men det är  helt klart värt att ge den tiden!

The Way of Kings berättas bland annat ur tre olika karaktärers perspektiv, Dalinar, Shallan och Kaladin.
Kaladin har blivit en av mina favoritkaraktärer! Äv
en fast hans förflutna var väldigt tragiskt så var han otroligt godhjärtad och vid varje tillfälle ville han göra det rätta även om det var tufft. Jag kunde inte annat än att älska honom! 
Dalinars kapitel var till en början lite småsega tyckte jag, men de blev mer och mer intressanta, och hans visioner var både märkliga och fascinerande. I slutet blev han även en favorit, och det trodde jag inte först.
Shallan var intressant och det var en händelse som avslöjades i slutet som jag gjorde att jag fick en hel annan bild av henne, så jag ser verkligen fram emot att få läsa mer om henne.

Även om böckerna i serien är riktiga tegelstenar så är det värt varenda sida, och sedan går det att läsa del 1 och 2 i två böcker som jag gjorde, och då känns det inte lika långt.
Dessutom är det fina illustrationer i böckerna, och det är alltid ett plus också.

Det är så mycket jag vill berätta om den här helt fantastiska och makalösa boken men det är så svårt att förklara, The Way of Kings var helt enkelt en av de bästa böckerna som jag har läst i år och jag hoppas verkligen att fler ger den här boken en chans, för det är den värd!!


Citat:
“Somebody has to start. Somebody has to step forward and do what is right, because it is right.”

“The purpose of a storyteller is not to tell you how to think, but to give you questions to think upon.”

Betyg 10/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...