fredag 17 augusti 2018

Warbreaker - Brandon Sanderson

Titel: Warbreaker 
Författare:
Brandon Sanderson
Språk:
Engelska
Serie:
Warbreaker #1
Antal sidor:
652
Utgiven:
Februari 2012
Finns hos:
Bokus/Adlibirs



Beskrivning från Goodreads:
This is the story of two sisters, who happen to be princesses. Theirs is a world in which those who die in glory return as gods to live confined to a pantheon in Hallandren's capital city. A world transformed by a power based on an essence known as breath. Using magic is arduous as breath can only be collected one unit at a time.

Kommentarer:
Warbreaker är ännu en bok av Sanderson som jag totalt älskade!
 Precis som i alla hans andra böcker så var magisystemt i Warbreaker helt unikt och bara så bra! Jag förstår inte hur Sanderson lyckas i varje bok att ha ett helt unikt magisystem som är helt fantastik

Jag älskade att huvudkaraktärerna är två systrar, Siri och Vivenna.
Siri var ganska naiv men ändå väldigt bestämd och hon utvecklas mycket under bokens gång och jag gillade henne väldigt mycket. 
Vivenna fastnade jag inte riktigt för eftersom hon var ganska envis och litade för mycket på folk hon inte kände, men även om utvecklades mycket och växte.
Min favoritkaraktär var Lightsong! Han var helt underbar och han var också  så underhållande.
En liten detalj är att det finns ett talande svärd med i boken också, vilket var väldigt underhållande emellanåt.

Handlingen var full av tvister och det gick aldrig att veta vem som var ond eller god. Slutet var väldigt oförutsägbar också, och det sägs att det ska komma en uppföljare vilket jag verkligen ser fram emot!

Warbreaker var helt fantastik och det visar åter igen varför Sanderson är min favoritförfattare, rekommenderas varmt!

Citat:
“You're a very difficult person to manipulate, you know."
"Nonsense," he said. "You just have to promise me that I won't have to do a thing, and then I'll do anything you want."
"Anything?"
"Anything that doesn't require doing anything."
"That's nothing, then."
"Is it?"
"Yes."

"Well, that's something.”

Betyg 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...