måndag 24 juni 2019

Hudbibeln - Johanna Gillbro

Titel: Hudbibeln 
Författare:
Johanna Gillbro 
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor: 206
Utgiven: April 2019
Finns hos: Bokus/Adlibris 





Beskrivning från Bokus:
Vi vet förvånansvärt lite om kroppens allra största organ, huden. Kanske är det därför vi fortsätter smörja in den med krämer som innehåller bakteriedödande ämnen och lägger stora pengar på ett hav av olika produkter. Hade vi vetat mer om vår hud hade vi varit mer restriktiva med antalet produkter och noggrannare med vilka ingredienser produkterna innehåller. Vi hade också ätit betydligt fler morötter och sett till att sova riktigt gott om natten. 

I Hudbibeln hjälper Johanna Gillbro oss att förstå huden ur ett helhetsperspektiv. Vi får lära oss grunderna inom hudlära och hudvård och vilka ingredienser som bevisligen fungerar. Hon slår hål på flera myter och ger oss en första inblick i det som just nu revolutionerar hudforskningen och hudvårdsindustrin; hudens mikrobiom, det vill säga bakteriefloran och läran om dess oväntade påverkan på vår hud.


Kommentarer:
Hudbibeln är en faktabok som huden, som man säkert förstår av titeln.
Jag har den senaste tiden börjat intressera mig mer av hudvård så jag såg fram emot att få lära mig mera och jag var ivrig att läsa den. Först och främst så är boken otroligt fin, och det är alltid ett plus.

Jag blev tyvärr lite besviken. Första delen var min favorit då det handlade om innehållet i krämer, och att det inte är bra att det är många ingredienser i krämerna. Det kommer jag komma ihåg när jag ska köpa ny dag och nattkräm.
Sedan tappade jag intresset lite då det började handla mer om vetenskapliga tester.

Hudbibeln var absolut intressant men jag förväntade mig lite mer.

Betyg 5/10 

Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...