tisdag 14 april 2020

Our Wayward Fate - Gloria Chao

Titel: Our Wayward Fate  
Författare:
Gloria Chao
Språk:
Engelska
Serie: -
Antal sidor:
320
Utgiven:
Oktober 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Seventeen-year-old Ali Chu knows that as the only Asian person at her school in middle-of-nowhere Indiana, she must be bland as white toast to survive. This means swapping her congee lunch for PB&Js, ignoring the clueless racism from her classmates and teachers, and keeping her mouth shut when people wrongly call her Allie instead of her actual name, pronounced Āh-lěe, after the mountain in Taiwan.


Her autopilot existence is disrupted when she finds out that Chase Yu, the new kid in school, is also Taiwanese. Despite some initial resistance due to the "they belong together" whispers, Ali and Chase soon spark a chemistry rooted in competitive martial arts, joking in two languages, and, most importantly, pushing back against the discrimination they face.

Kommentarer:
Jag läste American Panda av samma författare och tyckte den var jättebra så jag hade rätt höga förhoppningar på Our Wayward Fate och tyvärr så blev jag lite besviken, men jag faktiskt inte riktigt varför. Jag tyckte om språket och skrivsättet och det var fullt av detaljerade miljöbeskrivningar. 

Det var intressant att läsa om den kinesiska kulturen och romansen var riktigt fin.
Jag tyckte om karaktärerna men det var ingen som blev någon favorit, och det kanske därför jag inte riktigt fastande för boken. Det var helt enkelt något som saknades men jag tyckte fortfarande att boken var bra och absolut läsvärd.

Betyg 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...