fredag 4 september 2020

De frostfödda - Emanuel Forsell


Titel: De frostfödda 
Författare:
Emanuel Forsell
Språk:
Svenska
Serie:
Berättelsen om Fimbullkriget #1
Antal sidor:
440
Utgiven:
September 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Maktens runor ristas i blod.


Vänskap byts mot dolkhugg och pennor byts mot vässat stål när flera öden flätas samman. Gwyn Lordar tittar ner på sin fars döda kropp. Hertigdömet Fyrdham står utan regent och i en annan tid hade hon som förstfödd varit den rättmätige tronföljaren. Men nu blåser nya, dödliga vindar. Brutna löften och lik väntar.


Odár Baléyg samlar sina styrkor. Hans allierade har vänt honom ryggen och nu återstår en enda, blodig väg framåt. Världscirkelns tron ska bli hans. Krigets trummor ljuder över haven. När mörkret lagt sig över världen skall Fimbuls visa åter sjungas i natten.

Kommentarer:
De frostfödda är författarens debut och den är första delen fantasy serien Berättelsen om Fimbullkriget och jag tyckte att De frostföda var en riktigt lovande debut! Dessutom älskar jag omslaget!

Jag var fast redan efter prologen, handlingen tog verkligen tag direkt och jag ville bara hela tiden fortsätta att läsa!
Det är en mörk och tragisk värld och handlingen var rå, full av hemligheter och lögner och det var minst sagt spännande! 

Jag gillade språket som var målande och fullt av detaljerade miljöbeskrivningar vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.
Det är mycket som händer och det gäller att hänga med, ibland hade jag lite svårt att hänga med alla karaktärer och händelser men det beroende nog mer på mig än på boken.
Vi får träffa ett gäng karaktärer och ibland hade jag svårt att hålla i sär dem så karaktärsregistret längst bak i boken var användbart.
Jag tyckte om karaktärerna, speciellt Gywn.

De frostfödda
är den perfekta boken du om du gillar A Game of Thrones och vill ha en lite mörkare fantasy!  Rekommenderas varmt!

Betyg 8/10


Tusen tack till Darkness publishing för recensionsexemplaret! 

3 kommentarer:

  1. Åh den här verkar spännande! Vet du om den är för vuxna eller yngre läsare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen spännande! Jag är inte säker men tror att den är riktad mot vuxna då det är ganska mycket våld och sex med.

      Radera
    2. Tack för svar! :) Den här ska jag plocka upp någon gång.

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...