torsdag 27 augusti 2020

Grävlingen - Fredrik P Winter


Titel:
Grävlingen 
Författare:
Fredrik P Winter
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
364
Utgiven:
April 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Natten till den 6 november varje år bryter sig seriemördaren som kallas Grävlingen in genom källargolvet till sitt utvalda offers hus. Allt polisen finner på mordplatsen är jordrester och blodspåren där offrets kropp släpats ner i underjorden. Cecilia Wreede är polisen som sitter fast i den omöjliga utredningen och förgäves försöker lösa Grävlingens gåta. 


En morgon finner förläggaren Annika Granlund ett jordigt manuskript utanför kontorets dörr. Det verkar vara skrivet av författaren Jan Apelgren, känd för att ha skrivit två succédeckare, innan han försvann spårlöst. Manuset heter Jag är Grävlingen. Det är en slags makaber men välskriven biografi om en seriemördare som lever under marken. 


Annika, som kämpar med drömmen om barn och hus i ett krackelerande förhållande, ser en möjlighet att rädda förlaget som är på väg mot ruinens brant. Trots att de inledningsvis är motvilliga ser ledningen till slut inget annat alternativ än att ge ut manuset, trots att det är kontroversiellt. Snart blir Annika själv misstänkt för Grävlingens gärningar, och sakta men säkert glider hon ned i ett mörker hon trott sig ha överkommit som barn. 


Vem är Grävlingen? Vem är det som skrivit boken? Och vad är det egentligen som ruvar under jorden?

Kommentarer:
Grävlingen är en psykologisk thriller och är författarens debut, och wow vilket debut!

Grävlingen bjöd på en riktig sträckläsning för jag kunde inte sluta läsa och det blev bara mer och mer spännande för varje sida och det korta kapitlen gjorde att boken gick fort att läsa. Om jag är glad över att jag inte bor i en villa med en källare? Ja verkligen.

Obehaget byggs upp under läsningens gång och det gjorde att det riktigt kröp skinnet på mig, så spännande och obehaglig var den! Varje kapitel inleds med en mening från Grävlingen och de blev bra mer och mer obehagliga för varje kapitel. Jag gillade också att det finns lite övernaturliga inslag men man visste aldrig om det var äkta eller inte, det gjorde det hela ännu mer spännande.

Karaktärerna kändes äkta och trovärdiga och språket var målande och fullt av detaljerade miljöbeskrivningar.

Grävlingen är den perfekta boken att läsa nu i höst, men ett tips är att läsa den på dagtid!

Betyg 8,5 /10


Tusen tack till LB förlag för recensionsexemplaret! 

6 kommentarer:

  1. Jag var väldigt glad att jag inte bodde i hus med källare när jag läste den :D

    SvaraRadera
  2. Blev genast sugen på att läsa Grävlingen nu! Har på nytt fått upp ögonen för deckargenren och får inte nog :)

    Sv: Ser verkligen superdupermycket fram emot att läsa både A Darker Shade of Magic och A Curse so Dark and Lonely. Vore ju kul att läsa den sistnämnda samtidigt! Och JA, Save the Date var allt jag hade hoppats på. Morgan Matson är en solklar favorit, har älskat allt hon skrivit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att du blev sugen på att läsa Grävlingen! Hoppas så att du kommer tycka om den :) Ja det vore roligt att läsa ACSDAL samtidigt!

      Radera
  3. Den här blir jag bara mer och mer nyfiken på. Låter väldigt spännande. Och jag älskar korta kapitel som håller farten uppe. :)

    SvaraRadera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...