tisdag 27 oktober 2020

En dos strykin - Agatha Christie

Titel: En dos strykin 
Författare:
Agatha Christie
Språk:
Svenska
Serie:
Hercule Poirot #1
Antal sidor:
259
Utgiven:
September 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
I år är det 100 år sedan som Agatha Christies debutdeckare En dos stryknin publicerades för första gången. Det firas med nyutgivning av den odödliga klassikern.

England under första världskriget. Kapten Hastings, som ska vila upp sig från striderna, skickas till en herrgård i byn Styles St. Mary. Där lever den förmögna mrs Emily Inglethorp, som erbjudit flera belgare och flyktingar logi under kriget. När mrs Inglethorp hittas mördad ser detektiven Hercule Poirot det som sin plikt att hjälpa Hastings att lösa fallet. Vem förgiftade henne och hur lyckades mördaren fly från det låsta sovrummet? I den lilla byn finns det gott om misstänkta.


Kommentarer:
En dos strykin är Christies debut och än så länge har jag inte blivit besviken av någon av hennes böcker och även om En dos strykin inte blev någon ny Christie favorit så gillade jag den! Christies böcker passar utmärkt att läsa nu på hösten i höstmörkret.

Handlingen var spännande och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända. Språket var lätt att förstå och miljöbeskrivningarna var riktigt bra. Jag gillar verkligen Poirot och det var roligt att få läsa den första boken om honom.
Slutet överraskade mig, som alltid med Christies böcker.

En dos strykin var en riktigt härlig pusseldeckare och jag ser fram emot att läsa mer av Christie i framtiden!

Betyg 6/10


Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...