tisdag 13 oktober 2020

Slottruinens förbannelse - Tobias Söderlund

Titel: Slottruinens förbannelse 
Författare:
Tobias Söderlund
Språk:
Svenska
Serie:
Spökkameran
Antal sidor:
267
Utgiven:
Oktober 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Bokus:
En besatt flicka, en hemsökt ruin och Vanessas värsta mardröm


Vanessa är nominerad till Årets video på Youtubegalan! Hon åker till prisutdelningen i Stockholm och tar med sig spökkameran, trots varningarna från kamerans tidigare ägare. Samtidigt maler oron i henne; pojkvännen Abbe och hans pappa ska utvisas och hon måste göra vad hon kan för att stoppa det.


Någon har också börjat höra av sig i kommentarerna på Vanessas Youtubekanal. Hon bryr sig först inte om det, men personen blir alltmer desperat. Hans lillasyster har blivit besatt av ett spöke, och familjen behöver Vanessas och kamerans hjälp. I en hemsökt slottsruin norr om Stockholm möter Vanessa sin hittills tuffaste motståndare.


Den avslutande delen i Spökkamera-trilogin håller läsaren i ett järngrepp. Tempot är högt, liksom spänningen, och det går inte att sluta läsa. De tidigare delarna i serien är Prästgårdens hemlighet och Ljusklotets mysterium.


Kommentarer:
Slottsruinens förbannelse är den tredje och avslutade delen i serien Spökkameran och jag har gillat de två tidigare delarna men jag tror detta är min favorit! Mina förväntningar var rätt höga men jag kan glatt säga att Slottsruinens förbannelse levde upp till dessa.
Detta är den perfekta serien att läsa nu i höst då det är spänning och det är kusliga scener som får det att krya i kroppen.

Handlingen tog tag direkt och sedan kunde jag inte sluta läsa för jag ville bara få veta vad som skulle hända.
Detta är också den läskigaste delen och det var många delar som jag tyckte var obehagliga, på ett bra sätt.
Språket är precis som i de tidigare delarna, riktigt fint och målande och karaktärerna har man nu lärt känna och jag gillar dem allihopa. Vanessa är verkligen modig.
Jag ser verkligen fram emot att få läsa mer av Söderlund i framtiden.

Slottsruinens förbannelse bjöd på en riktig sträckläsning! Rekommenderas varmt! 


Betyg 8,5/10


Tusen tack till Rabén&Sjögren för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...