torsdag 11 februari 2021

Jägarinnan - Kate Quinn

Titel: Jägarinnan 
Författare:
Kate Quinn
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
636
Utgiven:
December 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
Sibirien, före kriget: När andra världskriget närmar sig sätter den våghalsiga stridspiloten Nina Markova allt på spel och ansluter till Natthäxorna, ett kvinnligt bombregemente. Men när hon hamnar bakom fiende- linjen, i händerna på den ökända mördaren, kallad Jägarinnan, tvingas hon uppbåda all sin styrka och list för att överleva. Köln, 1950: Efter krigsslutet lämnar den brittiska krigskorrespondenten Ian Graham journalistiken för att leta upp nazistiska krigsförbrytare. Ett mål kvarstår: Jägarinnan. För att hitta henne söker han upp Nina, det enda vittne som lyckats fly från henne levande.
Boston, 1946: Sjuttonåriga Jordan McBride blir överlycklig när hennes pappa, som varit änkling under en lång tid, äntligen träffar en ny kvinna. Men snart märker hon att den milda tyskan döljer något. Jordan börjar gräva i sin nya styvmors bakgrund och inser snart att hela hennes familj bär på stora hemligheter. Tre gripande människoöden flätas samman i Kate Quinns nya storslagna verk om kvinnligt mod, oväntad vänskap och familjehemligheter under andra världskriget.

Kommentarer:
Jägarinnan är en riktig tegelsten på över 600 sidor men vilken bok, jag kunde inte sluta läsa! Jag är så tacksam för att jag fick denna i present av fina Jennifer på @jenlovesbooks på Instagram.
Jag är svag för böcker utspelar sig under andra världskriget då jag tycker att det är så intressant och Jägarinnan hör till en av det bästa böckerna som utspelar sig under andra världskriget som jag har läst.

Jag fastnade för karaktärerna på en gång, speciellt Nina som är en stridspilot, det var så intressant. Jag gillade att läsa ur alla tre karaktärernas perspektiv men Nina var min absoluta favorit.
Språket var så medryckande och lätt att ta till sig, det blev ingen tung läsning som det lätt kan bli när det handlar om andra världskriget.

Jag måste läsa författarens andra bok, för jag vill definitivt läsa mer av henne!

Betyg 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...