onsdag 31 mars 2021

Giftmakerskan - Sarah Penner

Titel: Giftmakerskan 
Författare:
Sarah Penner
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
289
Utgiven:
Mars 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
En glömd historia. Ett hemligt kvinnligt nätverk. Ett arv av gift och hämnd.


Nella driver ett undanskymt och lite annorlunda apotek i 1790-talets London - i största hemlighet hjälper hon kvinnor att giftmörda de män som behandlar dem illa. Nella har bara två regler som måste följas: Giftet får inte användas mot andra kvinnor och allt måste registreras i apotekets böcker. 


I nutid hittar historikern Caroline Parcewell av en slump en ledtråd till den över tvåhundra år gamla historien vid Themsens strand. Hon börjar gräva i det förflutna och sakta kommer sanningen kring de mystiska apoteksmorden fram.


Kommentarer:
Giftmakerskan lockade mig med sitt otroligt vackra omslag och den lät så bra och spännande och levde den upp till mina förväntningar? Absolut! Jag tyckte att Giftmakerskan var riktigt bra!

Boken tog tag i mig direkt och sedan kunde jag knappt sluta läsa då det var så intressant och spännande! Detta är helt klart en bladvändare.
Handlingen bjöd på som sagt mycket spänning men också intriger och ett kärleksliv som det är en hel del trubbel i.
Jag tyckte att dåtiden och nutiden vävdes skickligt samman och det var så intressant att få veta mer om giftmakerskan i dåtiden.
Vi får följa tre kvinnor, unga Eliza, Nelly och Caroline. Jag hade gärna läst mer om Nelly och den unga Eliza även om jag tyckte om att läsa om Caroline också.
 
Jag håller tummarna för att författaren kommer skriva något mer historiskt mysterium!

Giftmakerskan bjöd på en helt förtrollade läsning där jag bara ville fortsätta att läsa! Rekommenderas varmt!

Betyg 8/10


Tusen tack till Harpercollinsnordic för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

  1. Så vackert omslag! Är verkligen nyfiken på den så jag ska definitivt plocka upp den. :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas också hon skriver något mer i samma genre! :)

    SvaraRadera

Jag kommer hitta nyckeln - Alex Ahndoril

Titel: Jag kommer hitta nyckeln  Författare: Alex Ahndoril Språk: Svenska Serie: Nyckelserien #1 Antal sidor: 272 Utgiven: November 202...