tisdag 9 mars 2021

Stöld - Ann-Helén Laestadius

Titel: Stöld 
Författare:
Ann-Helén Laestadius
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
440
Utgiven:
Januari 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Som nioåring blir renskötardottern Elsa vittne till hur en man dödar en av hennes renar. Hon hotas till tystnad och blir smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat.


"Stöld" är en vild och vacker jojk till renskötarlivet, men också en spännande roman om en sällan skildrad verklighet i norr. Där renar tjuvjagas och dödas brutalt och polisen inte utreder brotten. Där spänningarna mellan samer och andra bybor förgiftar generationer.


Hotet mot Elsa förändrar henne för alltid och genom åren bär hon med sig ett lent renöra som en ständig påminnelse. Familjen och släkten kämpar för rättvisa men i det tysta växer en desperation.

Kommentarer:
Stöld har jag varit nyfiken på sedan jag hörde talas om den och mina förväntningar var rätt höga då jag bara sett positiva recensioner om den och levde den upp till förväntningarna? Om den gjorde! Detta kommer vara en av årets bästa böcker, helt klart! Jag blir också förvånad om den inte blir nominerad till årets bok.

Jag älskade verkligen miljön, vackra underbara Norrland och jag lärde mig mycket som samer som jag inte visste innan. Denna bok borde alla läsa för att få förståelse för hur samer kan ha det.
Vissa delar var rätt tuffa att läsa och jag fick ibland ta pauser men samtidigt ville jag inte sluta läsa. Jag gillade verkligen författarens språk som var så målande och fint.

Jag kommer definitivt läsa mer av författaren för Stöld var bara så så bra! Läs den om du inte redan gjort det! 


Betyg 9/10


Tusen tack till Romanus & Selling för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...