måndag 12 september 2016

The Well of Ascension - Brandon Sanderson

Titel: The Well of Ascension 
Författare:
Brandon Sanderson
Språk:
Engelska
Serie:
Mistborn #2
Antal sidor:
763
Utvigen:
December 2009
















Beskrivning från Goodreads:
The impossible has been accomplished. The Lord Ruler – the man who claimed to be god incarnate and brutally ruled the world for a thousand years – has been vanquished. But Kelsier, the hero who masterminded that triumph, is dead too, and now the awesome task of building a new world has been left to his young protégé, Vin, the former street urchin who is now the most powerful Mistborn in the land, and to the idealistic young nobleman she loves.

As Kelsier’s protégé and slayer of the Lord Ruler she is now venerated by a budding new religion, a distinction that makes her intensely uncomfortable. Even more worrying, the mists have begun behaving strangely since the Lord Ruler died, and seem to harbor a strange vaporous entity that haunts her.

Stopping assassins may keep Vin’s Mistborn skills sharp, but it’s the least of her problems. Luthadel, the largest city of the former empire, doesn’t run itself, and Vin and the other members of Kelsier’s crew, who lead the revolution, must learn a whole new set of practical and political skills to help. It certainly won’t get easier with three armies – one of them composed of ferocious giants – now vying to conquer the city, and no sign of the Lord Ruler’s hidden cache of atium, the rarest and most powerful allomantic metal.

Kommentarer:
The Well of Ascension är andra boken i Mistborn serien, och jag läste första boken på svenska förra hösten och den hamnade bland mina favoriter förra året så jag hade en del förvätningar på att andra boken skulle vara minst lika bra, och det var den, om inte lite bättre än den första!

Jag vet att jag har nämnt många gånger att jag älskar Sandersons skrivsätt, och speciellt världsuppbyggnaden som han är otroligt duktig på, och allt stämmer ännu en gång.
Handlingen tar upp ungefär ett år efter första boken, och första halvan av boken var ganska långsam men det gjorde ingenting eftersom man fick reda på mycket ändå, och dessutom fick man lära känna karaktärerna ännu mer.
De sista 200 sidorna var däremot hur spännande som helst!

När det kommer till karaktärerna så gillar jag Vin och Elend,och de passade så bra ihop, och jag tycker även att Vin har utvecklats väldigt mycket sedan vi först fick träffa henne. Sedan är några från det gamla gänget med, som t.ex. Breeze och Ham och de alltid trevligt.
En ny karaktär som jag verkligen tycker om var OreSeur. Han var så härligt underhållande och rolig!
Sedan har vi Tindwyl som också var så härlig att läsa om, jag gillade henne verkligen.
Spoliers, markera för att visa:
Jag var lite tveksam hur allt skulle gå utan Keliser, och han var min favoritkaraktär i första boken, men ibland kändes det nästan som att han levde eftersom alla pratade om honom fortfarande, så det funkade ändå även om jag saknade honom väldigt mycket. spoliers slut.

The Well of Ascension var en väldigt bra uppföljare, som var både händelserik och välskriven och jag kommer inte kunna vänta särskilt länge innan jag plockar upp The Hero of Ages!

Citat:
“Elend: I kind of lost track of time…
Breeze: For two hours?


Elend: There were books involved.”

Betyg 9,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...