måndag 13 november 2017

Nyckeln till Hinsides - Karin Alvtegen & Albin Alvtegen

Titel: Nyckeln till Hinsides 
Författare:
Karin Alvtegen & Albin Alvtegen
Språk:
Svenska
Serie:
Antal sidor:
180
Utgiven:
Augusti 2016
Finns hos:
Bokus/Adlibris 





Beskrivning från Adlibris:

Huset Trakeborg har stått tomt i många år sedan den mystiske ägaren spårlöst försvunnit. De 12-åriga tvillingarna Linus och Linnéa flyttar in över sommaren, tillsammans med sin mamma som ska restaurera huset. Linnéa är svårt handikappad sedan födseln och Linus ser inte fram emot en sommar i ett ödsligt hus mitt ute i ingenstans, utan något att göra. Men redan första natten hör han underliga ljud i väggarna och snart börjar saker försvinna. När Linus letar efter ledtrådar i huset hittar han en nyckel under några uppbrutna golvbrädor. Vem har gömt nyckeln - och vart leder den?


Detta är upptakten till ett oupphörligt spännande läsäventyr för fantasyälskare. Nyckeln som Linus hittat för honom snart till en helt annan värld, Hinsides. Hittills har bara en människa hittat dit: Trakeborgs mystiske och numera försvunna ägare. De olika varelserna som bebor Hinsides fruktar att portalen som oavsiktligt öppnats mellan världarna hotar att förstöra allt levande. Snart blir Linus indragen i en gastkramande kamp på liv och död. Till sin hjälp har han Lionora, en flicka i Hinsides som verkar vara en kopia av Linus syster Linnéa ...

Kommentarer:
Nyckeln till Hinsides är första boken i en fantasy trilogi där vi får träffa tvillingarna Linus och Linnéa som tillsammans med sin mamma flyttar in i ett gammalt hus mitt ute i ingenstans och självklart börjar det hända konstiga saker där…
Jag fastnade för boken på en gång och läste ut den på några timmar eftersom den var väldigt händelserik och jag gillade verkligen språket och dessutom är det även med några fina illustrationer och det är alltid något som jag uppskattar.

Jag tyckte om tvillingarna Linus och Linneá. Linus var verkligen en omtänksam bror som tog så bra hand om Linneá som var rullstolsburen pågrund av en hjärnskada, och han var dessutom väldigt smart och modig. 
Det var även första gången som jag läste om en karaktärer som var rullstolsburen i en mellanstadiebok och det var ett stort plus eftersom det säkert finns många som kan känna igen sig själv i det eller har någon i sin omgivning som sitter i rullstol.

Handlingen var som sagt väldigt händelserik och det var mycket äventyr och spänning emellanåt och jag tycker att Nyckeln till Hindes var en bra start på en fantasy trilogi och jag ser fram emot att läsa bok två i serien väldigt snart!


Betyg 6,5/10

Tusen tack til Brombergs förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...