torsdag 28 mars 2019

Xirianas gåta - Joseph A Davis

Titel: Xirianas gåta 
Författare:
Joseph A. Davis
Språk:
Svenska
Serie:
Markus av Trolyrien #3
Antal sidor:
388
Utgiven:
September 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Bokus:
Det drar ihop sig i Valarien. Den märkliga gråsjukan sprider sig snabbt och hotar att sluka landet. Sythkor - ondskefulla växter från Mardurien - suger livskraften ur världen. Samtidigt har Xiriana, kréernas mystiska ökengudinna, ett fast grepp om prins Albrak. Hon menar att hon kan göra honom till en trollkarl lika mäktig som hans urfader Albior, menvad är hennes verkliga planer?


Mitt i allt detta befinner sig Markus av Trolyrien, ditkallad för att försvaralandet mot Marduriens monster. Kan Albrak räddas och framför allt, kan Valarien räddas från Marduriens mörker? När allt är tomhet, vad är vägen framåt? Har kung Josua en plan, eller är allt förlorat?

Kommentarer:
Xirianas gåta är den tredje delen om Markus och de första två böckerna tyckte jag om och den här boken var inget undantag.

Handlingen bjöd på precis som de andra böckerna ett spännande, fartfylld och underhållande äventyr och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända!
Något jag uppskattade var att den här boken var lite mer allvarlig än de andra böckerna. Världen, Valarien som Markus besöker ännu en gång är inte lika ljus och udda utan den här gången var hotet mörkare och allvarliga än tidigare och det gjorde att handlingen blev ännu mer spännande.
Karaktärerna har man fått lära känna ännu bättre och jag tyckte om att läsa om dem.

Xirians gåta har också ett fint och bra budskap, precis som de andra två böckerna hade och det gillade jag.
Jag vet inte om detta är sista boken om Markus eller om det kommer fler, men jag läser gärna mer av författaren i framtiden.

Xirianas gåta bjöd på ett härligt fantasy äventyr med fina karaktärer!Böckerna om Markus passar verkligen alla, både barn och vuxna och jag kan varmt rekommendera dem!

Betyg 7,5/10

Tusen tack till författaren och Pärlan förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...