torsdag 5 mars 2020

Varken - Lisa Förare

Titel: Varken 
Författare:
Lisa Förare
Språk:
Svenska
Serie:
Långsjö trilogin #1
Antal sidor:
461
Utgiven:
Augusti 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Vad är det som ruvar i skuggorna runt Långsjön?

Sara Nilsson kan läsa tankar och är överkänslig för lukter något hon mest ser som besvärligt. 

Sedan hennes syster Gabriella försvann spårlöst för två år sedan lever hon hårt och struntar i det mesta. När den gåtfulla Louise från organisationen Probonum kontaktar henne, börjar Sara ana att Gabriella inte gav sig av frivilligt. Louise utlovar information om Gabriellas försvinnande på villkoret att Sara ansluter sig till Probonum som pejlare. 

När tre flickor i tioårsåldern rapporteras saknade i Fruängen blir det Saras uppgift att utreda fallet. För att få veta mer om sin syster och hitta flickorna måste Sara släppa taget om verkligheten och söka svaren i skuggorna. 


Kommentarer:
Varken är första boken i Långsjö trilogi och är författarens debut. Jag har sett lite blandade recensioner om denna, några har älskat den och några har inte alls tyckt om den. Jag hamnar någonstans i mitten. Jag tyckte inte boken var dålig men jag klickade inte riktigt med den. Jag tror att det har att göra med att jag inte fastnade för någon av karaktärerna ,tyvärr.

Språket var riktigt fint och målande, och både miljö och personbeskrivningarna var toppen.
Handlingen var ganska så långsam i början men sedan var det både spänning och oväntade vändningar men eftersom jag inte fastande för karaktärerna så gjorde att jag inte fick känslan av att vilja fortsätta läsa. Handlingen var även mörkare än jag trodde att den skulle vara och det gillade jag.

Jag tror att om man inte läst så mycket fantasy tidigare så är detta en bra bok att börja med, och många verkar tycka mycket om den här boken så det var bara det att jag inte klickade med den, som det är ibland.

Varken var välskriven och intressant men inte riktigt boken för mig, men låter den intressant så skulle jag ge den ett försök!

Betyg 4/10

Tusen tack till LB förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Edda Headshot - Peter Westberg

Titel: Edda Headshot  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Edda Headshot #1 Antal sidor: 239 Utgiven: Maj 2023 Finns hos: ...