måndag 19 oktober 2020

Führerns barnmorska - Mandy Robotham

Titel:Führerns barnmorska
Författare:
Mandy Robotham
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
356
Utgiven:
April 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
EN UNG KVINNAS MOD


Under andra världskriget mördades hundratusentals spädbarn. Vad skulle hända om mannen som dömde dem till döden själv blev far?


Barnmorskan Anke Hoff arresteras och sätts i koncentrationsläger för att ha förlöst en kvinna i Berlins getto. I lägret blir hon de judiska mödrarnas sista hopp. Med outtömlig tro på mänskligheten gör hon vad hon kan för att de ska kunna minnas sina nyfödda barn efter att de avrättats av fångvaktarna.


Ryktet om hennes skicklighet sprider sig och när Führern väntar en arvinge hämtas hon av Gestapo för att ansvara för Eva Braun som hålls gömd i bergen. Nedkomsten tvingar Anke till handlingar hon aldrig trott sig kapabel till, men värst av allt är ändå att hennes hjärta börjar slå för SS-officeren som är satt att övervaka henne.

Kommentarer:
Führerns barnmorska såg jag fram emot att läsa och jag tycker alltid att det är så gripande att läsa böcker om andra världskriget och den här boken var ingen undantag.

Det är som alltid skrämmande att få läsa om de hemska detaljerna och vilken ondska det var som fanns under andra världskriget.
Führerns barnmorska berörde mig verkligen och jag gillade verkligen karaktärerna.
Anke var en riktigt stark kvinnlig karaktärer som hade så mycket kunskap och erfarenhet.

Kärlekshistorien som fanns med var också fin och gjorde att boken blev lite mer lättsam, annars är det lätt hänt att sådana här böcker blir för tunga att läsa.
Jag kunde heller inte sluta läsa för jag tyckte att boken var så fängslande och intressant.
Det är dock något som gör att jag inte kan ge boken en fullpott men jag vet ärligt talat inte vad det är, det är väl bara en känsla. Men jag tyckte verkligen att boken var riktigt bra!

Führerns barnmorska bjöd på en fängslande och gripande läsning! Rekommenderas varmt!

Betyg 8/10


Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...