lördag 5 mars 2022

North Child -Edith Pattou

Titel: North Child 
Författare:
Edith Pattou
Språk:
Engelska
Serie: -
Antal sidor:
512
Utgiven:
Oktober 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Rose is an unusual child, a North Child. For Rose was born facing north, and the old stories say she is destined to travel far from home on a dangerous journey. Making a pact with an enormous white bear, Rose travels on his back to a mysterious castle that holds a dark enchantment, a darker temptation, and the key to her true destiny…


A beautiful, epic story of destiny, magic and love, North Child will take you on an unforgettable adventure.

Kommentarer:
North Child är en middle grade och en retelling på den norska sagan East of the Sun West of the Moon och jag har nu kommit fram till att jag älskar retellings på den för detta är andra jag läser och jag älskade den!

Atmosfären och miljön var helt magisk och jag älskade all snö och kyla som fanns. Språket var otroligt målande och gjorde att det var lätt att föreställa sig vad som hände och alla beskrivningarna var toppen.
Det är korta kapitel och det blandat med språket och miljön gjorde att jag inte kunde sluta läsa.
Jag älskade karaktärerna, speciellt The White Bear som var så mystisk och man ville veta mera om honom, men också såklart Rose som var otroligt modig och hennes personlighet var så fin.

North Child bjöd på en magisk retelling som jag verkligen kan rekommendera!

Citat:
“They journeyed far and the white bear said, "Are you afraid?"

"No," she replied. "I am not afraid.”

Betyg 9/10

1 kommentar:

  1. Åh, vad bra att du gillade den! Jag köpte den för några år sedan men har inte läst den än (inte ett dugg ovanligt hemma hos mig). Jag tycker också om den där sagan, så det ska bli spännande med en retelling. :)

    SvaraRadera

Nyårsfesten - Lucy Foley

Titel: Nyårsfesten Författare: Lucy Foley Språk: Svensk Serie: - Antal sidor: 340 Utgiven: December 2018 Finns hos: Bokus / Adlibris ...