söndag 5 mars 2023

De som blev kvar - Kristoffer Eriksson

Titel: De som blev kvar 
Författare:
Kristoffer Eriksson
Språk:
Svenska
Serie:
Antal sidor:
400
Utgiven:
November 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Ana bor i en by i skogen, långt bort från De oförändrades ljusväggar, teknologi och hänsynslöshet. När Anas farmor förlorar sin långa kamp mot cancern, en kamp alla överlevare förr eller senare måste utkämpa, finns det inte längre någon anledning för Ana att stanna kvar i byn där hon aldrig passat in. Det enda hon kan göra är att ge sig av, men det går inte riktigt som hon tänkt sig och hennes jakt efter lycka och hemmahörande för henne, byn och alla dem hon älskar in på vägar som riskerar att leda raka vägen till total undergång.


Rys är prickskytt i Sydvästra kupolens Första resursjägare, framställd i fosterlaboratorium med arvsanlag hämtat från de mest optimalt tjänstgörande personerna i den militära yrkeskategorin. Att inte påverkas av känslor är det som skiljer människan från djuren och som gör mänskligheten till den överlägsna arten, trots mutorernas överlägsna sinnen och fysiska förmåga. Att bli förbrukad är det enda som väntar de dysfunktionella resurser som korsar gränsen för normal känsloinvestering och självständigt tänkande. Allt Rys behöver är kontroll, men när hans vän Will förbrukas, sanningar blir till lögner, rätt blir fel, fel blir rätt och en plikt ställs mot en annan rasar allt samman och han tvingas fatta omöjliga beslut.

Kommentarer:
De som blev kvar är författarens debut och jag har sett många positiva recensioner om den, och sedan är ju omslaget otroligt fint. Jag gillade den här boken, jag fastnade för språket på en gång som jag tyckte var så fint. Det märkets inte att det är en debut. Världen är otroligt intressant och karaktäerna var välskrivna och man fick komma dem väldigt nära då boken är skriven ur två av karaktärens perspektiv. Dock så fastnade jag inte för någon av dem, tyvärr. Hade jag fastnat för dem hade jag nog älskat den här boken för jag gillade allt annat.

Handlingen var intressant i början men jag gillade de sista 200 sidorna mer, då vart det spännande.

De som blev kvar bjöd på en otroligt välskriven läsupplevelse och gillar du dystopier? Då är denna bok för dig!

Betyg 6/10


Tack till författaren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...